Nuri Bilge Ceylan'ın Kuru Otlar Üstüne filmi vizyonda | Sinemada bu hafta
“Kuru Otlar Üstüne” ile en tempolu ve en siyasi filmine imza atan Nuri Bilge Ceylan, yine Anadolu topraklarını umutsuzca kazıyıp gelenekleri yabancı gözlerle tartışıyor.
MURAT ÖZTEKİN'İN HABERİ - Yönetmen Nuri Bilge Ceylan (NBC) Anadolu’da geçen insan hikâyeleriyle hem Cannes Film Festivali üzerinden prestijli bir “koltuğa” oturdu hem de Türk sinemasında sonu gelmez bir taşra furyasının önünü açtı.
Ceylan, uzun zamandır beklenen “Kuru Otlar Üstüne” adlı son filminde yine Anadolu’ya gidiyor. Doğunun karla kaplı coğrafyasını küreyen yönetmen; gelenek, terör ve varoluşsal meseleleri gün yüzüne çıkarıp umutsuz ve “kurumuş birer ota dönüşmüş” olarak tasvir ettiği insanların hikâyeleriyle birleştirerek anlatıyor.
Yönetmen Ceylan, fotoğraf tutkusunu sadece sinematografiye değil, farklı sahnelere de yansıtıyor.
Cannes’da oyuncu ödülü alan ve Türkiye’nin bu seneki Oscar adayı olan eser; Deniz Celiloğlu, Ebru Dizdar, Musab Ekici, Erdem Şenocak, Ece Bağcı ve Cengiz Bozkurt gibi oyuncuları bir araya getiriyor.
KARLAR ALTINDA 20 BİN MESELE!
Pastoral görsellerle açılan filmde Samet ve Kenan, karlarla kapılı bir Doğu köyünde öğretmenlik yapan ve aynı lojmanı paylaşan iki arkadaştır. Samet, taşradan bıkmış bencil bir şehirli, Kenan ise o toprakların çocuğudur… Terörün gölgesinin hissedildiği köyde, zırhlı araçlar dolaşmakta, çatışma sesleri duyulmakta ve kafası karışık insanlar fakirlikle boğuşmaktadır. Bu atmosferde öğrencilerinden Sevim’le yanlış anlaşılmaya müsait bir samimiyet kuran Samet, Kenan’la birlikte millî eğitim müdürlüğüne çağırılır. Öğrencilere fazla yakınlaştıkları için şikâyet edildiklerini öğrenirler ama neyse ki konunun üstü bir şekilde kapatılıyordur. Derken iki öğretmen, aşırı solcu öğretmen Nuray’la arkadaş olur. Ancak hem okulda yaşananlar hem de Nuray’ı elde etme çabası, iki adamı örtülü bir çekişmeye iter. Bu esnada karların altından farklı fikirler ortaya çıkar…
EN AKICI FİLMLERİNDEN BİRİ
Durağan filmleriyle tanınan yönetmen Ceylan, müddeti üç buçuk saate yaklaşsa da “Kuru Otlar Üstüne” ile en akıcı filmlerinden birine imza atıyor. Zaman zaman anlatısı ile hikâyenin içerisinde kaybolmanızı sağlarken, bazen de “Dur bir dakika, bu bir film!” mahiyetindeki ikaz sahnesiyle sizi hakiki dünyaya geri çekiyor.
Çarpıcı karakterler ortaya çıkarmakta mahir olan Ceylan, özellikle Samet’le bunu başarıyor. Onun üzerinden âdeta bir anti kahraman inşa ederek, eserde geçtiği üzere “Umut etmenin yorgunluğu”nu resmediyor. Fakat bu karakterleri, zaman zaman Rus romanlarının Anadolu topraklarında yürüyen hâlleri gibi hissettiğimiz de oluyor. Özellikle suni şekilde dökülen “yabancılaşmış” diyaloglar buna yol açıyor. Eser oldukça geveze. Bazen söz, özü bastırıyor!
KÜRT MESELESİNE DENGELİ BAKIŞ
Yönetmen Ceylan, aynı zamanda en politik filmlerinden birine imza atıyor. Kürt problemi de hem arka plandaki unsurlar hem de bir tartışma ile filmde öne çıkan siyasi mevzular arasında yer alıyor. Ancak yine dengeli! Antitezler ortaya dökülerek, seyirci bir senteze itiliyor. Filmde ferdiyetçilik ile kolektivizm ve modernite ile gelenek gibi zıt unsurlar da çarpıştırılıyor. Tabii Ceylan’ın yine net bir söylemi olmasa da fikrî kantarının kefesi moderniteden yana ağır basıyor.
KARANLIK ANADOLU!
Tamamına yakınında karanlık Anadolu tasvirleri seyrettiğimiz iç karartıcı eserde ne yazık ki yine “düzeltilmesi gereken coğrafya” ve “kötü geleneklerin cenderesindeki acınası Anadolu halkı” bakışları öne çıkarılıyor!
Şüphesiz Türk sinemasının teknik çıtasının çok üzerinde olan eser, NBC sinemasının nevi şahsına münhasır unsurlarını bir araya getiriyor. Fakat -yeniliklere rağmen- pek çok anlatım tekrarını seyretmek yönetmenin sinemasına aşina olanlar için kolay değil. Bu sebeple filmin derinden tesir eden pek sahnesi olmuyor.
Belki de Samet karakteri gibi yıllardır Anadolu’nun tozunu yutup tepelerinde dolaşan yönetmenin başka mevzulara bilet almasının vakti gelmiştir!
HAFTANIN DİĞER FİLMLERİ
> “Emeklilik Planı”
> “Paw Patrol: Süper Film”
> “Godless: Şeytan Tohumu”
> “Kalp Estetiği”
> “Her Şeye Rağmen”
> “Kare Takımı: Gizemli Ada”
EN ÇOK SEYREDİLENLER
> “Expend4bles” 45 bin 127
> “M. Uğur Böceği ile Kara Kedi” 40 bin 159
> “Yüzüklerin Efendisi: İki Kule” 19 bin 279
> “Yüzüklerin Efendisi: Yüzük Kardeşliği” 19 bin 229
> “Yüzüklerin Efendisi: Kral’ın Dönüşü” 19 bin 7