Türkiye Yüzyılı’nın sembol projesi

- Güncelleme:
Türkiye Yüzyılı’nın sembol projesi

GÜNDEM Haberleri

275 metrelik gövde yüksekliği ile dünyanın en büyük 5. barajı olan Yusufeli, 2,5 milyon kişinin enerji ihtiyacını tek başına karşılayacak.

Türkiye’nin gurur projelerinden biri daha Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından hizmete açıldı. Yusufeli Yeni Yerleşim Yeri’nde “Yusufeli Barajı ve HES, Yeni Bağlantı Yolları ve Tünelleri ile Yeni Yerleşim Bölgesi Açılış Töreni’nde konuşan Erdoğan “Su depolama kapasitesi 2,3 milyar metreküp olan Yusufeli Barajı’nın enerji üretim kapasitesi, 2,5 milyon konutun veya 750 bin TOGG otomobilinin enerji ihtiyacını tek başına karşılayacak düzeydedir” dedi. 

“Togg’u teknoloji ve markalaşma alanında, Yusufeli Barajı’nı da altyapı konusunda Türkiye Yüzyılı’na girişin sembol projeleri olarak değerlendiriyorum” diyen Erdoğan konuşmasını şöyle sürdürdü: Yusufelili kardeşlerimiz, bu eserin ülkemize kazandırılması için doğdukları, büyüdükleri evlerini, iş yerlerini, geçmişlerini geride bıraktılar. Yeni Yusufeli, 2 bin 698 konut, 507 köy evi, 296 iş yeri, 37 dükkânlı bir sanayi sitesi, 25 yataklı hastane, ana sınıfından lisesine kadar 9 okul, yurt, spor salonu, 7 köy, ayrıca tüm kamu ve hizmet binaları ile sıfırdan kuruldu. İlçenin ulaşım ihtiyacı için bünyesindeki 39 tüneli ve 21 köprüsüyle 110 kilometre yeni yol yapılmıştır. Bundan 20 yıl önce Türkiye’nin toplam tünel uzunluğu 50 kilometre iken biz sadece Yusufeli’nde köy yollarındakilerle birlikte 62 kilometre tünel inşa ettik.

Türkiye Yüzyılı’nın sembol projesi

“Yusufeli Barajı ve Hidroelektrik Santrali, 100 katlı bir gökdelene denk olan 275 metre yüksekliğiyle ülkemizde ilk, dünyada da kendi sınıfında 5. sırada yer almaktadır” diyen Erdoğan, şunları kaydetti:

Kurulu gücü 558 megavat olan bu barajda üretilecek yıllık 1 milyar 900 milyon kilovatsaat enerji, ekonomimize senelik 5 milyar liralık katma değer temin edecektir. Allah göstermesin bir enerji sıkıntısı olsa, sadece burası 1,5 yıl enerjiyi temin eder. Bu baraj aynı zamanda Çoruh Nehri’nin devamındaki Artvin, Deriner, Borçka ve Muratlı Barajlarının en yüksek verimle çalışmasını sağlayacaktır. Türkiye’nin en çetin coğrafyasında barajı, santrali, yeni yerleşimi ve yollarıyla birlikte 34 milyar liralık bir maliyetle, dikkat edin, buraya ne yatırdık biliyor musunuz? 34 milyar lira. Böyle bir yatırımla, Türkiye Yüzyılı’na yakışır bir eseri millî bütçeden karşılayarak Artvin’imize, Yusufeli’mize kazandırdık.

TANKIMIZLA, ASKERİMİZLE KÖKLERİNİ KAZIYACAĞIZ

Türkiye’nin güneyinde sınır ötesi operasyon işareti veren Cumhurbaşkanı Erdoğan, en kısa sürede kara harekâtı ile Türkiye’yi hedef alan teröristlerin kökünü kazıyacaklarını söyledi.

Son olarak Gaziantep’in Karkamış ilçesindeki terör saldırısını hatırlatan Cumhurbaşkanı, terör yuvalarına yönelik başarıyla icra edilen Pençe Kılıç Hava Harekâtı’ndan sonra beklenen kara harekâtına ilişkin de mesajlar verdi.
Erdoğan konuya ilişkin şöyle konuştu:

Biz kutlu mücadele verirken engelleme çabaları da her gün kesintisiz sürüyor. Bu topraklar asırlardır terör eylemi kılıfı altında sergilenen ihanete maruz kalmıştır. İstanbul’da yaşanan bombalı saldırıyı da mertçe karşımıza çıkamayanların giriştiği eylem olarak görüyorum. 6 masumun hayatına mal olan alçak saldırıya cevabımızı Irak ve Suriye’deki terör örgütü hedeflerini yerle yeksan ederek verdik.

Türkiye Yüzyılı’nın sembol projesi

Saldırıların kaynakları bellidir. Bu bölgedeki teröristlerin her birinin kimliğini biliyoruz. Bu teröristleri kimlerin himaye ettiğini de biliyoruz. Sabrımız çaresizliğimizden veya kifayetsizliğimizden değildir. Sabrımız hukuk devleti olarak diplomasiye sonuna kadar riayet etme hassasiyetindendir.  Türkiye’yi harf oyunlarıyla teröristlerin yanında kendi askerlerine görüntü verenler için yolun sonu gelmiştir. Artık bu saatten sonra bizim için tek bir ölçü vardır. Tek bir sınır vardır. O da kendi ülkemizin kendi vatandaşlarımızın güvenliğidir. Bu güvenlik nereden başlayacaksa oraya kadar gitmek en meşru hakkımızdır. Kendi güvenlikleri için binlerce kilometreden gelenler bu hakkımızı anlayışla karşılamaları gerekiyor. 

Irak ve Suriye sınırlarımızın bir kısmında bu güvenlik çizgisini olması gereken yere zaten çektik. Sınırlarımıza ve vatandaşlarımıza saldırıların devam ettiği yerlerde de bu çizgiyi olması gereken yere kadar çekmemize kimse mani de olamaz, karşı da çıkamaz. Birkaç gündür, uçak, top, SİHA’mızla teröristlerin tepesindeyiz. En kısa sürede tankımızla, askerimizle, bizimle yürüyecek dostlarımızla birlikte hepsinin de kökünü kazıyacağız bunu da böyle bilin.

"ENGELLERİ AŞARAK BUGÜNLERE GELDİK"

Yusufeli Barajı’nın yapım hikâyesini anlatan eski Orman ve Su İşleri Bakanı Prof. Dr. Veysel Eroğlu, 2003 yılında DSİ Genel Müdürü olduğu dönemde, yapılması planlanan barajın önüne önemli hukuki engellerin serildiğini anlattı. Danıştay’ın barajın yapılmaması hususunda karar aldığını belirten Eroğlu şunları kaydetti: “Bu kararı ancak Danıştay Dava Daireleri Kurulu bozabilirdi. Barajı inşa edecek DSİ Genel Müdürlüğünün de bu konuya müdahil olması hususunda Danıştay’a gerekli müracaatı yaptık. Dava Daireler Kurulunda ilgili daireleri tek tek ziyaret ederek, bu barajların ehemmiyetini anlattım. Hatta kendilerine ‘Sayın Başkan’ım, ben şahsım için hiçbir zaman Danıştay’a gelmedim ama bu millî bir meseledir. Bu konunun yeniden incelenmesini talep ediyorum’ dedim. Neticede durumun ehemmiyetini anladılar, söz konusu davaya DSİ de müdahil oldu. Ardından kurul, aldığı yeni bir kararla bu barajların inşa edilmesinin önü açıldı. Baraj, ikili iş birliği anlaşması çerçevesinde yapılması planlanan bir barajdı. Ancak barajların yapılmasını istemeyen kredi kuruluşları ipe un seriyor ve çok sayıda engel çıkarıyordu. Bunun üzerine projeyi kendi imkânlarımızla yaptırmaya karar verdik ve temelini 26 Şubat 2013’te attık.”

Türkiye Yüzyılı’nın sembol projesi

TAMAMIYLA MİLLİ VE YERLİ

 > Baraj, Artvin’in 70 kilometre güneybatısında, Türkiye’nin en hızlı akan ırmağı Çoruh Nehri üzerinde inşa edildi. 
 > Baraj, Türk mühendis ve işçisinin alın teri ve tamamen millî sermayeyle yapıldı.
 > Projenin değişik safhalarında toplam 7 bini aşkın personel gece gündüz çalıştı.
 > Baraj gövde inşaatı için 4 milyon 61 bin metreküp beton kullanıldı.
 > Baraj, üreteceği elektrikle Adana, Antalya, Konya, Şanlıurfa gibi 2,5 milyonluk bir şehrin enerjisini tek başına karşılayacak. 
 > Havzadaki diğer barajların enerji üretimine katkı sağlayacağı gibi barajların ömrünün uzamasına da vesile olacak. 
 > Baraj, Çoruh Nehri’nde oluşabilecek taşkın risklerini azaltacak.
 > Baraj gölü içinde kalan 800 bin metreküp verimli toprak yeni yerleşim yerine taşındı.
 > Toplamda 69,2 km kara yolu ve 55,8 km tünel inşaatı tamamlandı.
  Sular altında kalacak ilçede, mezarlar da yeni yerleşim alanlarına nakledildi.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...