Afet Riski Azaltma Planı'nda pilot şehir detayı ortaya çıktı! Erken uyarı sistemi Kahramanmaraş'ta başlatılmış

TBMM Deprem Araştırma Komisyonu, depremin etkilerini azaltmak için rapor hazırlamıştı. Pilot şehirler olarak seçilen Hatay ve Kahramanmaraş’ta ilk testler bile yapılmıştı.
CEVDET FIRAT AYDOĞMUŞ'UN HABERİ - Kahramanmaraş’ta meydana gelen depremin Doğu Anadolu Fay Hattında olduğu belirtilirken, bu faydaki risk, İzmir depreminin ardından TBMM’de kurulan Deprem Araştırma Komisyonunun raporuna girmişti.
Raporda yer alan bilgilere göre Türkiye ve yakın çevresinde depremlerin meydana gelmesi, bölgenin aktif tektoniğiyle ilgili olup doğrudan Avrasya, Arabistan ve Afrika levhaları arasındaki etkileşimden kaynaklanıyor. Bu etkileşim sonucu, Arabistan levhası ile Avrasya levhasının çarpışmasıyla, Kuzey Anadolu Fay Zonu (KAFZ) ve Doğu Anadolu Fay Zonu (DAFZ) meydana geldi. Bu sağ ve sol yönlü doğrultu atımlı faylar boyunca Anadolu Bloku batıya doğru hareket ediyor.
SIVILAŞMA RİSKİNE KARŞI ÇALIŞILIYORDU
Öte yandan raporda, özellikle zemin çökmelerinde etkili olan sıvılaşmaya da dikkat çekilmişti. Raporda “2013 yılında başlatılan Türkiye Bölgesel Ölçekli Sıvılaşma Yatkınlık Haritaları Projesi kapsamında kuvaterner yaşlı çökeller haritalanmakta ve bölgesel ölçekte sıvılaşmaya yatkın alanlar tanımlanmaktadır. 2020 yılı itibarıyla Karadeniz ve Doğu Anadolu Bölgeleri’nin de içinde olduğu bir alan çalışılmakta olup 2023 yılına kadar 1/250.000 ölçeğinde haritalanarak kitapçık imkân yayınlanması planlanmaktadır” denilmişti.
PLANLARDA KAHRAMANMARAŞ PİLOT İL OLMUŞTU
Ayrıca, afetlerin etkilerinin ve meydana getirdiği kayıpların en aza indirilebilmesi amacıyla yapılması gereken eylemleri belirleyen ve bu eylemlerden sorumlu kurum ve kuruluşları tanımlayan Türkiye Afet Risk Azaltma Planı’nın (TARAP) hazırlanmasına ilişkin çalışmalar da yapılmıştı. AFAD’ın koordinasyonunda kamu kurum ve kuruluşları, yerel yönetimler, üniversiteler, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının katılımı ile çalışmalara başlanmış ve il afet risk azaltma planı hazırlama kılavuzu oluşturulmuştu. Pilot il olarak ise önceki günkü depremin yaşandığı yer olan Kahramanmaraş seçilmişti.
Rapora göre, Ulusal Deprem Stratejisi ve Eylem Planı (UDSEP) kapsamında geliştirilmiş erken uyarı sistemleri de rapora girmişti. Pilot bölgelerde test edilen verilerin, ülke şartlarına göre iyileştirilerek, deprem tehdidi altında yaşayan tüm bölgelerde uygulanacak erken uyarı ve acil müdahale sistemlerine altlık olması amaçlanmıştı. Bu kapsamda, Türkiye’de sismik boşluk özelliğine sahip olan bölgeler arasından sismotektonik özellikleri ile çevresinin demografik ve ekonomik riskleri dikkate alınarak Hatay ve Kahramanmaraş, 2013 yılı içinde pilot bölge olarak seçilmişti.
SENARYO PAZARCIK'I İŞARET ETMİŞTİ
TBMM Deprem Araştırma Komisyonunun yanı sıra AFAD da 2020’de Kahramanmaraş İl Afet Risk Azaltma Planı hazırlamıştı. Raporda “Kahramanmaraş yöresi ve çevresi, tektonik yapısı bakımından sismik aktivitesi yüksek olan birinci derecede deprem bölgesi içinde kalmaktadır. Bölge, D. Anadolu Fayı ile Ölü Deniz Fayı’nın etkisi altındadır. Bu faylarda 200 yıllık bir enerji birikiminin olduğu, bir potansiyel tehlikenin bulunduğu anlaşılmaktadır. Fayların henüz disloke olmayan segmentlerinin Kahramanmaraş yakınında yer alması bu kesimde risk derecesini arttırmaktadır” tespitleriyle risklere dikkat çekilmişti.
AFAD, deprem risk analiz çalışmaları için AFAD-RED analiz programını kullanarak, Kahramanmaraş’ı etkileyebilecek 7,5 büyüklüğündeki bir depremi senaryo etmişti. Muhtemel bir depremin etkileri, bölge bölge çıkarılmıştı. Senaryoda, depremin merkez üssü olan Pazarcık bölgesi için sıvılaşma ve deprem riskine dikkat çekilerek, “Kartalkaya Barajı’nın da yer aldığı bölgede muhtemel büyük bir deprem gerçekleşmesi durumunda, bölgenin neredeyse tamamının depremden etkileneceği tahmin edilmektedir” denilmişti.
KAHRAMANMARAŞ DEPREMİNDE İL İL SON DURUM…
Bu video da ilginizi çekebilir...