Turizmde çok para turistin midesinde

Düzenleyen:
Turizmde çok para turistin midesinde

Ekonomi Haberleri

Turizmciler, kişi başı 750 dolar olan harcamanın, ancak yeme-içme sektörüyle 1.500 dolara çıkabileceğini belirtiyor.

Türkiye’ye gelen turist sayısı, 2000 yılından itibaren geçtiğimiz bir-iki yıla kadar sürekli artış gösterdi. Bir zamanlar sadece güneş, kum ve deniz olarak düşünülen turizmin alternatif alanları da bu süreçte öne çıktı. Özellikle ‘gastronomi’de son yıllarda ciddi gelirler elde edildi. Son 1-2 yılda yaşanan gelişmelerin etkisiyle turist sayısında düşüş yaşansa da, alınan tedbirlerle bu yıldan itibaren ivmenin yeniden yükselmesi bekleniyor. Türkiye, 2023’e “50 milyon turist, 50 milyar dolar gelir” hedefiyle ilerliyor. Turizmciler ise bu yolculukta yeme-içme sektörünün önemli rol oynayabileceğini düşünüyor.
BÜYÜK POTANSİYEL
Turizm Restaurant Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Demirer; hâlihazırda Türkiye’nin turist başı elde ettiği gelirin 700-750 dolar düzeyinde olduğunu, bunun bin dolar olmasının hedeflendiğini dile getirdi. Demirer “Hâlbuki bu rakam, gastronomiyle bin 500 dolara çıkarılabilir. İşte o zaman Türkiye’nin 2023’te turizm geliri 50 milyar dolar değil, 75 milyar dolar olur. Turizmdeki yüksek gelir turistlerin midesinden geçiyor. Türkiye’nin dış ticaret açığının kapanması için de ciddi bir gelir potansiyeli var burada” dedi.
İSPANYA ÖRNEĞİ
İspanya’nın eskiden deniz, güneş ve kum odaklı yaptığı turizmden kişi başı 750-800 dolar gelir elde ettiğini dile getiren Demirer, gastronomiyle bu rakamın yukarıya çekildiğini ifade etti. Demirer, şunları söyledi: Türkiye’de yeme içme noktalarının sayısı 120 bin civarında. Ev dışı tüketim tutarı ise 20 milyar dolar. İspanya ise 250 bin işletmeyle, 120 milyar dolar düzeyinde gelir elde ediyor. İtalya ve Fransa’da da ev dışı yeme içme sektörünün toplam hacmi 120’şer milyar dolar. Daha verimli çalışıyorlar.

Türkiye daha ucuz

Türkiye, yemek ücretlerinde de ciddi avantaj sahibi. Kaya Demirer, şunları anlattı: Özellikle İstanbul’daki maliyetlerimiz, her ne kadar yurt dışındakilerden geride olmasa da, girdi maliyetlerimiz onlara göre iyi. Kâr marjı da düşük tutulduğunda, önemli bir fiyat avantajı ortaya çıkıyor. Türkiye’de, muadillerindeki yemek ücretlerinin 3’te biri, hatta 4’te biri fiyatına yemek yenilebiliyor.

12 ay gelir üreten sektör
Türk mutfağı, gastronomide öne çıkması için fazlasıyla yeterli. Mesela Gaziantep, “UNESCO Dünya Mutfağı” listesinde. Güneydoğu mutfağı, iyi bir gastronomi destinasyonu olma yolunda ilerliyor. Aynı şekilde Ege’de, Akdeniz’de, Karadeniz’de bambaşka bir kültür var. Gastronomi turisti, her ay seyahate çıkıyor. Dolayısıyla yazı-kışı yok. 12 ay bu alandan gelir elde edilebilir.

İstihdama katkısı büyük
Restorancılığın istihdama ciddi katkısı var. Kaya Demirer “1 milyon dolarla açılan restoranda 40 kişi çalışıyor. 10 milyon dolarla, 400 kişiyi istihdam edersiniz. Ancak 10 milyon dolara bugün 50-60 odalı otel açıyorsunuz, 40-50 kişi çalıştırıyorsunuz. Bir AVM’de ise 200 metrekarelik giyim mağazasında 10 kişi çalışıyor. Bu büyüklükteki lokantada 30-35 kişi görev yapabilir” dedi.

Düzenleyen:  - Ekonomi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...