Yemeğe maydanoz oldular: Online platformlar kabak tadı verdi

Online yemek siparişi platformları esnafı canından bezdirdi. İlk yıllarda uygun komisyon ücretleri ve geniş müşteri portföyü sebebiyle yüz binlerce esnaf bu sistemden memnundu. Ancak son yıllarda komisyon ücretleri fahiş rakamlara ulaştı. Mecburi reklamlar ve geç yapılan ödemeler sebebiyle esnaf isyan etmeye başladı.
KAAN ZENGİNLİ'NİN HABERİ - Uzun süredir hayatımızda olan online yemek platformları pandemi ile birlikte hızla büyüdü. Bugün yeme içme sektöründeki cironun yüzde 65’i bu platformlar üzerinden yapılıyor. Esnafın daha çok müşteriye ulaşmasına imkân tanıyan bu platformlar, vatandaşın da hızlı ve kolay sipariş almasına vesile oluyor. Ancak son yıllarda esnaf tarafı bu sitelerden şikâyet etmeye başladı. Sektörde ‘tekel’ pozisyonuna yükselen bu platformların; yüksek komisyon ücretleri, ayda bir ödeme yapmaları ve mecburi reklam ücretleri sebebiyle esnaf para kazanamadığını ve yemeklere zam yapmak zorunda olduklarını belirtiyor.
YÜZDE 35 KOMİSYON ÜCRETİ
İki ay önce online yemek platformu ile çalışmayı bırakan bir esnaf gazetemize verdiği demeçte durumu şöyle açıklıyor: Yaklaşık dört yıldır bu sistemler ile çalışıyoruz. İlk zamanlar gayet iyiydi. Komisyon cüretleri yüzde 10 civarındaydı ve bizi etkilemiyordu. Ancak şimdilerde 300 liralık bir yemeğin 100 lirasını bunlara ödeme mecburiyetinde kalıyoruz. Yemeği kendi kuryeleri götürürse yüzde 35, bizim kurye götürse yüzde 25 komisyon alıyorlar. Ben zaten bu yemekten bu kadar kâr elde ediyorum. Ayda bir ödeme yapıyorlar, biz esnafız bu şekilde dönemeyiz, günlük sıcak para ile çalışıyoruz. Ayrıca zorunlu reklamlar adı altında bizden ücret talep ediyorlar. Karşı çıktığımızda ise sistemden atıyorlar. Bu sebeple çalışmayı bıraktık. Milyonlarca kişi bu sistemlerden şikâyetçi…
PLATFORMLAR DENETLENSİN
Diğer bir esnaf ise gıda ve perakende sektöründe olduğu gibi bu platformların da denetlenmesini geriktiğine dikkat çekerek “Sektörün 3-4 büyük oyuncusu var. Çok kârlı olduğu için bu işe yatırım yaptılar. Depolama, dağıtım vs. bütün sistemi inşa ettiler. İlk etapta müşteri kazanmak için gıda sektörüyle iyi ilişkiler kurdular. Hatta bir dönem kendi kârlarından feragat ettiler. Ancak zamanla buraya bağımlı olduk. Şimdi ise istedikleri gibi at koşturuyorlar. Ödemeleri geç yapıyorlar, parayı çalıştırıyorlar. Ben bir dönerciyim, bana reklam zorunluluğunda bulunuyor. Beni zorunlu olarak indirim kampanyasına dâhil ediyor. Komisyon ücretleri de cabası. Bugün siparişimizin yarısı bu kanaldan geliyor” diye konuştu.
“FİYATLAR MECBUREN ARTIYOR”
Bir çiğköfte dükkânı sahibi ise tepkilerini şöyle dile getiriyor: Ben sattığım çiğ köfte dürümden 3-5 lira para kazanıyorum. Bir de üstüne üstlük yüksek komisyon ödüyorum. Bu sefer fiyatları artıyorum, müşteri şikâyet ediyor ve kaçıyor. Ayrıca benim kuryem yok, bu şirketlerin kuryesini kullanıyorum. Sipariş geldiği gibi ürünü hazırlıyorum ama bu kuryeler geç teslim ediyor. Ama bunun faturası bana kesiliyor. Onların hatası bana yazılıyor. Piyasayı altüst ettiler. Gıda fiyatlarının artmasının en büyük sebebi bu şirketler.
BU VİDEO DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR