Pos krizi! İşletmeler kredi kartı yerine nakit ödemeye yönlendiriyor

- Güncelleme:
Pos krizi! İşletmeler kredi kartı yerine nakit ödemeye yönlendiriyor
Ekonomi Haberleri

Son dönemde bazı işletmeler nakit ödeme almak için “POS cihazım arızalı’ bahanesini uyduruyor. Üstelik bu bahaneyi alışveriş bittikten sonra belirtiyor. Tüketici dernekleri bunun yasa dışı olduğunu belirterek “İşletmeyi şikâyet edin” derken, hukukçular ise “Böyle bir durumda işletmeye idari para cezası kesilir ve POS cihazı 1 yıllığına geri alınır” diyor.

KAAN ZENGİNLİ'NİN HABERİ - Piyasada POS cihazı krizi patladı. Çoğu işletme ‘POS cihazım arızalı’ diyerek vatandaşı nakit ödemeye yönlendirmeye çalışıyor. Özellikle alışveriş sonrası ödeme yapma kısmında bu uyarıyı yapmaları vatandaşların tepkisini çekiyor. Esnaf tarafı “POS ile çekilen ödemeler 1 ila 3 gün içinde esnafın hesabına geçiyor, ancak işletme cirosuna göre bankalar yüzde 2 ile yüzde 10 arasında komisyon alıyor. Bu komisyon oranları 2021 yılında yüzde 1 ila 3 arasında değişiyordu. Bankalar masraf ve komisyonlarını 3 kat artırdı. Biz de mağduruz” diyor. Tüketici Dernekleri ise bu durum karşısında tüketicilerin BDDK ve Ticaret Bakanlığına şikayet etmesi gerektiğini söylüyor.

İŞLETME SUÇ İŞLİYOR

Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu “İşletme ile bankalar arasında yapılan ‘Banka kartları ve kredi kartlarının’ kullanımı sözleşmesinin 17’nci maddesinde açık ve net şekilde ‘Mücbir sebepler olmaksızın kullanım uygulanmalıdır’ maddesi yer alıyor. Bu da bir işletmenin bankadan POS aldığında bunu gerekçeli bir sebep olmadan kullanım dışı bırakamayacağım anlamına geliyor. ‘Cihazım arızalı’ diyerek bahane üretenlerin POS cihazlarına 1 yıllığına banka tarafından el konuluyor. Tüketici bu tür durumlarda işletmeyi BDDK’ya şikayet edebilir. Ayrıca Ticaret Bakanlığı’na da bu konuyla ilgili bildirimde bulunabilir. Bu durumda işletme çifte ceza ile karşılaşacaktır” dedi. Avukatlar ise “Aktif POS cihazı bulunduran, buna karşın vatandaşı farklı ödeme yönetimine yönlendiren işletmelere ceza uygulanmaktadır. Bu gibi durumlarda işletmeye hem idari para cezası hem de POS cihazı kullanım yasağı getirilir” diyor.

ESNAF KOMİSYONDAN ŞİKÂYETÇİ

Esnaf tarafı da yaşanan sorunlardan dolayı bankaları suçluyor. İstanbul Bakırköy’deki restoran işleten Cemil Barut “Bazı işletmelerin “POS cihazım çalışmıyor” bahanesi sunduğu doğru. Bu yasal değil. Ancak olaya işletme tarafından da bakmak gerekir. POS cihazı ile yapılan ödemeler 1 ila 3 gün içerisinde işletme hesabına giriyor. İşletmenin cirosuna göre yüzde 2 ila 10 arasında banka komisyonu ödeniyor. Bu komisyonu ödemek istemezseniz 15 ila 30 gün (bankalar arasında değişiklik gösteriyor) beklemeniz gerekiyor. Son 2 yılda banka masraf ve komisyonları 3 kat arttı. Devletimizin bu duruma müdahale etmesini bekliyoruz” diye konuştu.

POS CİHAZLARI ÇOK SIK ARIZA YAPMAZ

,Desnet Teknoloji CEO’su Ömer Ekinci gazetemize yaptığı açıklamada “POS cihazları dünyada çok sınırlı üretici tarafından üretilen cihazlardır. Zira Union PAY adında global bir sertifikasyona tabiler. Her firma POS cihazı üretemiyor. Üretenlerin hepsi sertifika alamıyor. Türkiye’de de POS cihazlarını sadece bankalar verebiliyor. Her bankanın anlaşmalı olduğu bir POS cihazı üreticisi var ve onun dışındaki POS cihazlarını kabul etmiyorlar. Böylece ikinci bir elemeden geçmiş oluyor. Öte yandan bu makineler basit cihazlar. Görevi karttan parayı çekip bankaya bilgi vermek… Sık sık arıza yapması normal değil. Dolayısıyla artan komisyon ücretleri nedeniyle işletmeler “POS arızalı” bahanesine başvuruyorlar” dedi.

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...