Hareketli bir yeni yıl bizi bekliyor! Risk de var umut da
Rusya-Ukrayna krizi, IŞİD, Suriye, petrol fiyatlarındaki gerileme ve FED'in faiz artırım kararı...
Türkiye ekonomisi çalkantılı bir yılı geride bırakırken 2015 yılında Türkiye'yi yine hareketli günler bekliyor. Yeni yılda jeopolitik riskler iş dünyasının gündeminden hiç düşmeyecek. Ukrayna-Rusya gerginliği ile IŞİD ve Suriye başta olmak üzere, 2014 yılında yaşanan siyasi gerilimlerin ekonomi üzerindeki etkisi 2015 yılında kendini hissettirmeye devam edecek. 2015'te kurdaki hareketliliğin öngörülebilir olması beklenirken, Amerika Merkez Bankası FED'in faiz artışı ve Merkez bankasının faiz politikaları yakından takip edilecek konular arasında. Özellikle FED'in muhtemel faiz artışı finansal piyasaların ana gündem maddelerinden birini oluşturuyor. Ayrıca küresel likidite 2015 yılında bol olmaya devam edecek. Bu durum, dış finansmana erişimin biraz daha maliyetli olsa bile yine de zor olmayabileceğine işaret ediyor. Bunun yanı sıra petroldeki düşüş cari açık, enflasyon ve büyümeye olumlu etki edecek. 2015'in riskli bir yıl olacağına dikkat çeken iş dünyası temsilcileri Türkiye'nin hızlı hareket kabiliyetini kullanarak nbsp;riskleri en aza indirebileceğini belirtiyorlar. nbsp;Öte yandan önemli yatırımlar da 2015 yılında hayata geçirilecek. Otomobillerin boğazın altından geçmesini sağlayacak Avrasya Tünel Projesi, 3. köprü ve hızlı tren projeleri hayatımıza 2015 yılında girecek. nbsp;
MÜSİAD GENEL BAŞKANI NAİL OLPAK: nbsp;Dövizdeki dalgalanma tolere edilebilir
"2015 yılında net ihracatın büyümeye olumlu katkı vermesini bekliyoruz. 2015 yılı için yüzde 6,3 olarak belirlenen enflasyon hedefine varılabilmesine, başta petrol olmak üzere emtia fiyatlarının düşmesi maliyet anlamında bir avantaj sağlayacak. Küresel piyasalardaki para bolluğu, borçlanmanın kolaylaşması, faiz oranlarının düşük olması özel sektör borç stokunun büyümesine sebep oluyor. Döviz kurunda meydana gelen dalgalanmalar, özel sektör için risk faktörü oluşturuyor. Ancak mevcut döviz kuru seviyesi özel sektör tarafından tolere edilebilir."
TİM BAŞKANI MEHMET BÜYÜKEKŞİ: Cari açık 20 milyar dolar azalır
nbsp;"Türkiye gerek büyüme dinamikleri, gerekse de küresel emtia fiyatlarındaki ılımlı seyirle 2015 yılında da diğer gelişmekte olan ülkelere kıyasla daha cazip bir konumda olmayı sürdürecek. Petrol fiyatlarındaki gerilemeyle 2015 yılında Türkiye'nin enflasyon ve cari açık rakamlarında önemli bir iyileşme bekliyoruz. Cari açıkta 2015 yılında en az 15-20 milyar dolarlık bir avantaj sağlayabiliriz. Bunun da orta vadede faiz düşüşleri ve yatırım artışlarına yönelik pozitif etkisi olacağına inanıyoruz. Bu beklentiler de Türkiye'yi diğer gelişen ülkeler içinde pozitif ayrıştırıyor."
TÜRKONFED BAŞKANI SÜLEYMAN ONATÇA: nbsp;25 maddelik program çok önemli nbsp;
"2015 seçimlerine giderken kısa vadede ülkedeki atmosferi gerecek söylemlerden uzaklaşmak gerekiyor. Ancak hepsinden önemlisi yapısal reformların ivedilikle yürürlüğe konulması. Bu kapsamda hükümetin ısrarla dile getirdiği 25 maddelik dönüşüm programı önem taşıyor. İthalata olan bağımlılığın azaltılmasını, öncelikli teknoloji alanlarının ticarileştirilmesini, kamu alımlarının teknolojiyi geliştirici olmasını ve enerjide verimliliği yükseltmeyi amaçlayan bu programla reel sektörün güçlendirilmesi amaçlanıyor. Bu yönde atılan adımlar hızla yürürlüğe konulmalı."
İSO BAŞKANI ERDAL BAHÇIVAN: nbsp;Enflasyonda nbsp;daha iyimserim nbsp;
"2015 yılının 2014'ten çok farklı olacağını düşünmüyorum. Türkiye ve dünya önümüzdeki birkaç sene güçlü doların etkisi altında kalacak. Artı dünyadaki önemli ham madde ve emtia fiyatlarının düşüyor olması enflasyon açısından bizi sevindiren bir döneme girdiğimizin işareti. Gelecek yıl daha istikrar kazanmış olan bir kurun enflasyona 2014'teki kadar bir etki yapamayacağını düşünmekteyiz. Tarımda da üst üste gelen zor senelerden sonra daha bol bir üretim seviyesinin gelme ihtimali var. 2015'te enflasyonun 2014 kadar umutsuz olacağını düşünmüyorum. Bu konuda iyimserim."
İTO BAŞKANI İBRAHİM ÇAĞLAR: nbsp;Ekonomiye jeopolitik nbsp;riskler yön verecek nbsp;
nbsp;"2015 yılında dolar/TL kurunu Türkiye'ye gelecek olan yabancı kaynaklar ve jeopolitik gelişmeler belirleyecek. Siyasi istikrarı olmayan bölgelerin, yatırımcıyı alarm durumuna getiren bir niteliği var. Bunların yanında jeopolitik risklerin devam etmesi durumunda, derecelendirme kuruluşlarının verdiği kredi notumuza yansıması da bir başka risk unsur. Dünyada, gelişmekte olan ülkelerin büyüme yönlü enerjisi ve iştahı devam ediyor. Ayrıca enerji fiyatlarında ve özellikle de petrol fiyatlarındaki düşüşün önümüzdeki yıl devam etmesi döviz talebini azaltacak. "
HAYATIMIZ KOLAYLAŞACAK
Boğaz'ın altından otomobil geçecek, hızlı nbsp;tren Sivas'a ulaşacak nbsp;
Hızlı trenle İstanbul-Sivas nbsp;6 saate düşecek . Avrasya Tüneli ile otomobiller bu yıl nbsp;Boğaz'ın altından geçmeye başlayacak
Ulaşımda dev projelere imza atan Hükümet 2015 yılında yeni projeleri devreye almaya hazırlanıyor. Yüksek Hızlı Tren 2015 yılında Sivas'a kadar ulaşacak. Ankara-Sivas hattı herhangi bir olağanüstü durum olmazsa 2015'in sonunda ilk yolcularını taşımaya başlayacak. 406 kilometrelik hattın devreye girmesiyle İstanbul-Sivas arası 6 saate kadar düşecek. Gebze-Halkalı arasındaki 76 kilometrelik demiryolu projesi de 2015'de tamamlanacak. Gebze-Halkalı arasındaki 76 kilometrelik demiryolu projesinin tamamlanmasıyla iki hat arasındaki mesafe 80 dakika azalacak. 2015'te devreye alınacak diğer önemli bir projede Avrasya Tüneli. Marmaray'a komşu olacak tünel sayesinde günde 100 bin araç Boğaz'ın altından geçecek. Ortalama 100 dakika olan Kazlıçeşme-Göztepe ulaşımı 15 dakikaya inecek. Avrasya Tüneli'nin yanı sıra 106 tünel projesi tamamlanarak hizmete girecek. Mevcut tünellerin uzunluğu İstanbul ile Edirne arasındaki mesafeye eş. 106 proje daha tamamlandığında uzunluk, İstanbul-Çankırı kadar olacak. nbsp;
Bunların yanı sıra 29 Mayıs 2013'te temeli atılan 3. köprü, İstanbul trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak. 58.5 metre genişliğindeki Yavuz Sultan Selim Köprüsü, geliş ve gidişleriyle 8 şeritli olacak. Köprünün ortasında ise 2 şeritli tren yolu bulunacak. Bin 408 metrelik orta açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü, 321 metre yüksekliğiyle de dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olacak.
ÖMER TEMÜR