Tahıl koridoru tehlikede

- Güncelleme:
Tahıl koridoru tehlikede

Dünya Haberleri

Tarım ve Orman Bakanı Vahit Kirişci, Rusya’nın Ukrayna’ya yönelik misilleme saldırısında Odessa Limanı’nın etkilenmesinin tahıl koridorunu riske atabileceğine dikkat çekti.

EMRAH ÖZCAN HABERİ

Kabine toplantısı sonrası tahıl koridoruna ilişkin değerlendirmelerde bulunan Tarım ve Orman Bakanı Vahit Kirişci “Şu ana kadar koridordan 7 milyon tona yakın tahıl geçti. Ama şimdi Odessa Limanı’na da saldırı var, o bizim için tabii ki büyük bir tehlike, limanlar güvende olmadığı gibi bu tahıl koridoru da ister istemez zarar görebilir. Bu durum herkesi endişelendirmeli. Barış için herkes adım atmalı” dedi.

Tahıl koridoru tehlikede
Yılda 50 bin civarında geminin kullandığı Boğazlardaki trafiği gösteren haritada gemiler farklı renklerle işaretleniyor. Kırmızılar tankerleri, yeşiller ise genel kargo gemilerini sembolize ediyor.   

7 MİLYON TONA YAKIN TAHIL TAŞINDA

Tahıl koridorundan şu ana kadar geçen tahıl yüklü gemi sayısının 302’yi bulduğunu, geçen tahıl miktarının ise 6 milyon 800 bin ton civarında olduğunu kaydeden Kirişci “Ama gübreyle ilgili şu anda daha hâlâ bir aksiyon alınmadı. Yakın zamanda bir aksiyon olur mu? Bekliyoruz. Önce köprünün vurulması, ondan sonra buna mukabelede bulunulması, bu gerginlik, bu tahıl koridorunu etkilerse kötü olur. Endişemiz o. Bizim için de önemli, çünkü neticede dünya fiyatlarından biz de içeride ister istemez etkileniriz. Var mı bir risk o anlamda? Bizim adımıza yok, çünkü şu anda bütün ihtiyaçlarımız karşılanmış durumda ama elbette ayçiçeğinin yüzde 35’lik, yüzde 40’lık kısmını ithal ediyoruz. Bu yıl daha az ithal ediyor olsak bile, kendi sanayicimizin; un, makarna, diğer hububat ürünlerini üretmesi gerekiyor. Bizim açımızdan bir risk yok, ama savaş eğer bu hâliyle giderse risk var” diye konuştu. Tahıl koridorundan ürünlerin zengin ülkelere gittiği, fakir ülkelere gitmediği yönündeki iddiaları da değerlendiren Vahit Kirişci “Bir taraftan ‘O ülkeler tahılı tahıl olarak tüketmiyor, un oluyor, makarna oluyor, işlenip gidiyor. Bu ülkelerin zaten altyapıları yok’ deniliyor. Onların da kendilerince bir gerekçeleri var” ifadelerini kullandı.

TÜRKİYE’NİN GÜBRE SORUNU YOK

Bakan Kirişci “Türkiye’nin Rusya’dan deniz yoluyla ya da kara yoluyla gübre tedarik etme ya da bu açığı kapatma gibi bir durum var mı?” sorusuna da şu cevabı verdi: Bir kısmı doğalgaza bağlı, doğalgazdan elde edilenler var. Önemli olan doğalgazın gidiyor olması, bizim zaten şu an doğalgazla ilgili herhangi bir kesintimiz yok, o akış devam ediyor. Avrupa ülkelerinin büyük bir telaşı var, onlar doğalgazı elde edemedikleri için doğal olarak gübre sektörü konusunda da problemleri var.

YÜK GEMİLERİ BOĞAZ'IN GİRİŞİNE DEMİR ATTI

Rusya-Ukrayna savaşı sonrası Ukrayna tahılının dünya pazarlarına ulaştırılması amacıyla Türkiye öncülüğünde hayata geçirilen ‘tahıl koridoru’ Marmara’da gemi yoğunluğuna sebep oldu. Şimdiye kadar Boğaz'dan 302 tahıl gemisi geçti. Gemilerde sıkı denetim yapılıyor. Bu da bekleyenlerin sayısını artırdı. Yenikapı, Bakırköy, Zeytinburnu sahilleri âdeta gemi parkına dönerken yoğunluk, trafiği rahatlatmak için yapılması planlanan Kanal İstanbul'un önemini de ortaya koydu. Uzmanlar "Yeni nesil gemilerin tonajı ve genişlikleri büyük. Boğaz'dan geçiş her zaman riskli. Bu beklemeler de zaman ve iş gücü kaybına yol açıyor" diyor.  

Düzenleyen:  - Dünya
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...