İnternette alışverişten önce güvenliğinizi sağlayın

Bir alışveriş sitesine girdiğinizde, 'https://' ile yeşil renkte kilit ikonu görmelisiniz.
Bir alışveriş sitesine girdiğinizde, 'https://' ile yeşil renkte kilit ikonu görmelisiniz. Ardından satış sözleşmesini okuyup haklarınızı öğrenmeniz, her ürünü iade edebileceğinizi de bilmeniz gerekiyor.Günümüzde internetten alışveriş yapan kişilerin sayısı her geçen gün hızla artış gösteriyor. İnternette güvenli bir alışveriş deneyimi yaşayabilmek için özellikle birtakım konulara büyük özen göstermek gerekiyor. Hizlial.com Genel Müdür Yardımcısı Barış Akyürek, bu konuda nelere dikkat edilmesi gerektiğini listeledi. İşte dikkat etmeniz gerekenler:
-SSL protokolü online alışveriş siteleri için oldukça önemlidir ve site kullanıcısı ile site arasında güvenli veri iletişimini sağlar. Bir tür veri şifreleme olan SSL gönderilen bilginin kesinlikle ve sadece gönderilen adreste deşifre edilmesini sağlar. Bir sitede SSL olduğunu anlayabilmek için "https://" ile başlayan URL'nin yeşil renkte ve kilit ikonlu olduğunu görmek, kilit ikonu üzerine tıklandığında ise SSL protokolü ile ilgili detayların doğrulandığını görmek gerekir.
-Sitenin tüm sayfalarında SSL olmasına gerek yoktur ancak ödeme ve kişisel bilgilerin bulunduğu sayfalarda kesinlikle bulunması gerekir. SSL ile müşteri verilerinin 3. kişiler tarafından çalınmasının ve müşteri aleyhine kullanılmasının önüne geçilmiş olur. SSL bulunmayan sitelerden alışveriş yapılması, müşteri bilgilerinin çalınmasına neden olabilir. Müşterilerin bu protokole dikkat etmeleri gerekir.
- İnternetten yapılan alışverişler "mesafeli satış" olarak adlandırılır ve tüketicilerin hakları da Sanayi Bakanlığı'nın belirlediği "Mesafeli Satış Sözleşmesi" çerçevesinde belirlenmiştir. Bu sözleşme bütün e-ticaret yapan web sitelerinde, ödeme butonu öncesinde tüketiciler tarafından okunabilir durumda yayınlanmak zorundadır. Keza satış sonrası hem tüketicinin hem de satıcının bütün hakları bu sözleşmede yer almakta ve haklar karşılıklı korunmaktadır.
Örneğin; alıcı, yazılı olarak "herhangi bir gerekçe göstermeksizin" ve "cezai şart ödemeksizin", 7 gün içerisinde cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkı süresi, mal satışı ile ilgili hallerde, alıcının malı teslim aldığı günden; mal satışı haricindeki hallerde ise, mesafeli sözleşmenin yapıldığı günden itibaren başlar.
- Alıcı cayma hakkını kullanırsa, satıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç 10 gün içerisinde, alıcıdan almış olduğu toplam bedeli iade etmekle ve 20 gün içinde de alıcıya gönderdiği malı, alıcıya herhangi bir kargo masrafı yükletmeden geri almakla yükümlüdür.
Paket yıpranmışsa teslim almayın
Kargo görevlilerinin teslim etmek üzere olduğu kargo paketinde veya orijinal ürün ambalajında (beyaz eşyalar, TV'ler orijinal ürün ambalajı ile kargoya verilir) yırtılma, delinme, ıslanma gibi hasar görüldüğünde kargoyu kesinlikle teslim almamalı ve görevlilere tutanak tutturulması konusunda uyarıda bulunulmalıdır. Böylece en kısa sürede, verilen siparişe ilişkin tekrar bir kargo gönderimi sağlanmalıdır. Malı teslim alsanız dahi, iade edebilirsiniz, cayma hakkınızı kullanabilirsiniz. Ancak üründeki arıza ya da değerini azaltan unsur, kullanımdan kaynaklanıyorsa, alıcının satıcıya, malın değerini veya değerindeki azalmayı tazmin etmesi gerekir.
-SSL protokolü online alışveriş siteleri için oldukça önemlidir ve site kullanıcısı ile site arasında güvenli veri iletişimini sağlar. Bir tür veri şifreleme olan SSL gönderilen bilginin kesinlikle ve sadece gönderilen adreste deşifre edilmesini sağlar. Bir sitede SSL olduğunu anlayabilmek için "https://" ile başlayan URL'nin yeşil renkte ve kilit ikonlu olduğunu görmek, kilit ikonu üzerine tıklandığında ise SSL protokolü ile ilgili detayların doğrulandığını görmek gerekir.
-Sitenin tüm sayfalarında SSL olmasına gerek yoktur ancak ödeme ve kişisel bilgilerin bulunduğu sayfalarda kesinlikle bulunması gerekir. SSL ile müşteri verilerinin 3. kişiler tarafından çalınmasının ve müşteri aleyhine kullanılmasının önüne geçilmiş olur. SSL bulunmayan sitelerden alışveriş yapılması, müşteri bilgilerinin çalınmasına neden olabilir. Müşterilerin bu protokole dikkat etmeleri gerekir.
- İnternetten yapılan alışverişler "mesafeli satış" olarak adlandırılır ve tüketicilerin hakları da Sanayi Bakanlığı'nın belirlediği "Mesafeli Satış Sözleşmesi" çerçevesinde belirlenmiştir. Bu sözleşme bütün e-ticaret yapan web sitelerinde, ödeme butonu öncesinde tüketiciler tarafından okunabilir durumda yayınlanmak zorundadır. Keza satış sonrası hem tüketicinin hem de satıcının bütün hakları bu sözleşmede yer almakta ve haklar karşılıklı korunmaktadır.
Örneğin; alıcı, yazılı olarak "herhangi bir gerekçe göstermeksizin" ve "cezai şart ödemeksizin", 7 gün içerisinde cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkı süresi, mal satışı ile ilgili hallerde, alıcının malı teslim aldığı günden; mal satışı haricindeki hallerde ise, mesafeli sözleşmenin yapıldığı günden itibaren başlar.
- Alıcı cayma hakkını kullanırsa, satıcı, cayma bildiriminin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç 10 gün içerisinde, alıcıdan almış olduğu toplam bedeli iade etmekle ve 20 gün içinde de alıcıya gönderdiği malı, alıcıya herhangi bir kargo masrafı yükletmeden geri almakla yükümlüdür.
Paket yıpranmışsa teslim almayın
Kargo görevlilerinin teslim etmek üzere olduğu kargo paketinde veya orijinal ürün ambalajında (beyaz eşyalar, TV'ler orijinal ürün ambalajı ile kargoya verilir) yırtılma, delinme, ıslanma gibi hasar görüldüğünde kargoyu kesinlikle teslim almamalı ve görevlilere tutanak tutturulması konusunda uyarıda bulunulmalıdır. Böylece en kısa sürede, verilen siparişe ilişkin tekrar bir kargo gönderimi sağlanmalıdır. Malı teslim alsanız dahi, iade edebilirsiniz, cayma hakkınızı kullanabilirsiniz. Ancak üründeki arıza ya da değerini azaltan unsur, kullanımdan kaynaklanıyorsa, alıcının satıcıya, malın değerini veya değerindeki azalmayı tazmin etmesi gerekir.