Türk havacılığının yeni üyesi: Troy T200 ilk kez piste çıktı
UÇAKSAN tarafından geliştirilen eğitim ve genel maksat uçağı Troy T200, ilk kez piste çıktı. Türk havacılığının yeni üyesi taksi testini başarıyla geçerken, UÇAKSAN CEO'su Emre Balcı hem uçağın adının neden 'Troy' olduğunu anlattı hem de uçağın özelliklerine değindi.
Türk havacılığı son aylarda en hareketli günlerini yaşarken, bir 'ilk' haberi de Bursa'dan geldi. UÇAKSAN tarafından geliştirilen hava araçlarından olan eğitim ve genel maksat uçağı Troy T200, kısa süre önce motor çalıştırma gerçekleştirdi. Motor çalıştırma testlerinin ardından Troy T200 piste çıkıp ilk kez taksi yaptı.
"PROJE 4 SENENİN MEYVESİNİ VERDİ"
Anadolu Ajansı'nın haberine göre; bir teknoloji şirketi olarak farklı teknolojiler üzerinde çalışmayı ve çözümler üretmeyi amaçladıklarını anlatan UÇAKSAN CEO'su Emre Balcı, "4 sene önce uçak yapma fikri aklıma girdi ve bu projeye başladık. Uçağımız bugün aslında 4 senenin meyvesini verdi. Motor testlerinden sonra taksi testlerine de başladı. Başarıyla sonuçlandırdık. Bundan sonraki süreç artık uçuş testlerinde. İnşallah bunu göklerde görmeyi hedefliyoruz" dedi.
ADI NEDEN TROY?
Uçağa global bir isim olması dolayısıyla 'Troy' ismini verdiklerini belirten Balcı, "Troy, Truva demek ve her dilde aynı yazılıyor, okunuyor. Uçağımızı global pazarda pazarlamak için bu ismi tercih ettik. Truva'dan dolayı Troy'un Türkiye olduğunu herkes biliyor. Bunun bir Türk ürünü olduğu bu şekilde anlaşılacak" ifadelerini kullandı.
Türkiye'nin bu alana çok geç girdiğini kaydeden Balcı, son 70 yıldır sivil alanda çok fazla uçak üretilmediğini dile getirdi.
TROY T200'ÜN ÖZELLİKLERİ
"Troy T200'le beraber üst segment bir uçak oluşturmak istedik" diyen Balcı, uçağa dair şu bilgileri verdi:
"Uçağımız 750 kilogram, VLA sınıfı bir uçak. Diğerlerine göre farklı özellikleri var. Uçağımız tamamen karbon kompozitten oluşuyor. Herhangi bir metal kullanmadık. Bunun yanında titanyum alaşımlı iniş takımlarıyla 10 tona kadar bir vurma-kalkma sıkıntı çıkarmıyor.
Uçağımız tamamen elektronik sistemlerle donatılmış, Garmin dediğimiz tamamen glass kokpit sistemler kullanıyor. Her şey elektronik kontrol ediliyor. Uçağın aynı zamanda emergency (acil durum) durumlarına karşı kendi paraşüt sistemi bulunmakta. Aynı zamanda akreditasyona uygun bir şekilde motorumuz da bulunmakta."
BİRÇOK GÖREVİ YERİNE GETİREBİLECEK
Troy T200'ün üstlenebileceği görevlere ilişkin bilgiler veren Balcı, bunu ilk olarak eğitim uçağı olarak kurguladıklarını söyledi. Hem askeri hem sivil alanda uçuş eğitimi ihtiyacının Troy T200 ile karşılanabileceğini dile getiren Balcı, "Normalde 2 kişilik olarak çıkarıyoruz, aslında 4 kişilik bir uçak. Arka iki koltuğu da koyduktan sonra genel amaçlı olarak herkesin kullanabileceği bir uçak olacak" dedi.
Balcı, planladıkları uçuş tarihine ilişkin soruya, "Bize 'uçurun' izni geldiği anda uçuşumuza hazırız" cevabını verdi.
HEDEF 2024'TE SERİ ÜRETİME GEÇİP SATIŞLARA BAŞLAMAK
Troy T200'ün pazar potansiyeline ilişkin bilgiler veren Balcı, "Bu sınıfta bir uçak almaya çalıştığınızda size minimum 1-1,5 sene sonrasına gün veriyorlar. Büyük bir pazar ve pandemiden sonra çok daha fazla büyümeye başladı, çok fazla talep var. Fabrikalar da buna yetişemiyor. Hedefimiz 2023 yılını testler ve sertifikasyonla geçirip 2024 itibarıyla seri üretime geçip satışlara başlamak" dedi.
Balcı, "İlk etapta T200'de aslında uçak yapmayı öğrendik. Bu tecrübelerimizle, sadece iki koltuk koyarak, motoru değiştirip daha da güçlendirerek 4 kişilik bir uçağımız şu an hazır. Bunun yanında gövdeyi 80 santim daha uzatıp 6 kişiliğe büyüteceğiz. Uçağımızı ilaçlama ve yangın söndürme amaçlı da kullanılabilir hale getireceğiz" ifadelerini kullandı.
HEDEF YERLİ MOTOR
Aviyonik ve motor haricinde uçak üzerindeki her şeyi kendilerinin yaptığını anlatan Emre Balcı, "İlerleyen zamanda motor konusunda Türkiye'de bir ilerleme olduğu takdirde yerli motorları da uçağımıza entegre etmeyi düşünüyoruz. Türkiye'de üretilen yerli motorların teorik denemelerini yaptık. Özellikle TEI'nin ürettiği PD-170 motorunu teorik olarak uçağımıza entegre ettik ve tamamen uyduğunu gördük. Herhangi bir sıkıntı gözükmüyor. Pratikte ilerleyen zamanda bakacağız. Hedefimiz gökler, inşallah bizden sonraki nesil de bu uçakla beraber çok daha güzel uçaklar çıkaracaktır" değerlendirmesinde bulundu.
(Kaynak: Anadolu Ajansı)