TEKNOLOJİ Haberleri

Bu ay astrofizikte büyük bir başarının yıl dönümü. 10 Nisan 2019'da Event Horizon Telescope (EHT) araştırmacıları, bir kara deliğin görüntüsünü yayınlamıştı. Şimdi bilim insanları, makine öğrenimi yöntemi sayesinde M87 etrafında dönen parlak turuncu malzemenin yeni ve daha keskin bir görüntüsünü ortaya çıkardı.

Bilim insanları, şimdiye kadar görülen ilk kara deliğin görüntüsünün önemli ölçüde geliştirilmiş bir versiyonunu yayınladı. 2017'de Event Horizon Telescope (EHT), yakındaki bir galaksinin merkezinde bulunan M87 adı verilen kara delik hakkında veri topladı. Bu veriler, iki yıl sonra 'bulanık, turuncu' bir çörek gibi görünen kara deliğin görüntüsünü oluşturmak için kullanıldı. Şimdi, bilim insanları bu görüntüyü geliştirmek ve ilk defa görülen kara deliğin tam çözünürlüklü bir fotoğrafını üretmek için yapay zekayı kullandı.

Bu yeni görünüm, bize bir kara deliğin etrafındaki uç ortama daha ayrıntılı bir bakış sağlıyor ve bu da bilimsel analizleri geliştirecek. Institute for Advanced Study ve EHT'den astrofizikçi Lia Medeiros, "Yeni makine öğrenimi tekniğimiz PRIMO ile mevcut dizinin maksimum çözünürlüğünü elde edebildik. Kara delikleri yakından inceleyemeyeceğimiz için, bir görüntüdeki ayrıntı, onun davranışını anlama yeteneğimizde kritik bir rol oynuyor. Görüntüdeki halkanın genişliği artık yaklaşık iki kat daha küçük, bu da teorik modellerimiz ve yerçekimi testlerimiz için güçlü bir kısıtlama olacaktır." dedi.

GÖRÜNEN İLK KARA DELİK

M87'yi de içinde barındıran galaksi, 55 milyon ışık yılı uzaklıkta yer almaktadır. EHT için ilk hedef olarak seçildi çünkü bu kara delik nispeten daha yakın ve çünkü Güneş'in 6,5 milyar katı kütleye sahip... Merkezindeki süper kütleli kara delik mevcut teknolojimizin çözebileceği kadar büyük ve aktif.

Açıkçası, kara deliklerin kendileri görülemez ancak aktif bir süper kütleli karadelik veya aktif olarak madde ile beslenen bir kara delik, çevresinde parlayan sıcak bir diske ve madde yumrusuna sahiptir.

KARA DELİĞİN YENİ GÖRÜNTÜSÜ YAYINLANDI

Araştırmacılar, kara deliği görüntülemek için dünyanın farklı noktalarındaki yedi radyo teleskobunun güçlerini birleştirdi ve dört gün boyunca gözlem yaptı. Ardından veri işleme sürecine giriştiler. Bu son derece yoğun emek gerektiren bir süreç oldu.

Bununla birlikte, çığır açıcı ve etkili olmasına rağmen, yedi teleskopu birleştirme tekniği - interferometri olarak bilinir - mükemmel değildir. Çünkü teleskoplar aslında tek, büyük, Dünya boyutunda bir alıcı olmadığı ve fiziksel olarak birbirinden ayrı olduğu için verilerde boşluklar oluşmuştur. Dolayısıyla Medeiros ve meslektaşları, bu boşlukları doldurmak için temel bileşen interferometrik modelleme (PRIMO) adı verilen bir makine öğrenimi algoritması geliştirdi.

Şimdiye kadar görülen ilk kara deliğin yeni görüntüsü yayınlandı

Kara deliğin paylaşılan 2019 yılındaki görüntüsü ve yeni, geliştirilmiş görüntüsü

PRIMO, bir algoritmanın o şeyin nasıl çalıştığının kurallarını öğrenmek için bir şeyin binlerce örneği gösterilerek eğitildiği, sözlük öğrenme adı verilen yöntemle çalışmakta. Araştırmacılar da PRIMO'yu 30 binden fazla simüle edilmiş aktif kara delik görüntüsüyle eğitti, böylece sürecin nasıl çalıştığını öğrendi ve kalıpları anladı. Ardından PRIMO, şu anda mümkün olan maksimum çözünürlükte M87 kara deliğinin yeni bir görüntüsünü oluşturdu.

Araştırma The Astrophysical Journal Letters dergisinde yayınlandı.

(Science Alert)