Samanyolu'nun kalbinde sürpriz bebek yıldızlarla dolu 'gençlik pınarı' keşfedildi

Düzenleyen: / Kaynak: Live Science

TEKNOLOJİ Haberleri  / Live Science

NASA'nın James Webb Uzay Teleskobu, Samanyolu'nun merkezindeki kara deliğin yakınında gizemli 'gençlik pınarı' buldu. Yeni gözlemler, genç yıldız kümelerinin neden Samanyolu'nun merkezindeki kara deliğin yakınında ortaya çıkmaya devam ettiğini açıklayabilir.

James Webb Uzay Teleskobu ve diğer galaktik gözlem araçları, Samanyolu'nun merkezindeki kara deliğin yakınında, yeni yıldızlar doğuran bir 'gençlik pınarı'nın bulunduğunu doğruladı. Galaksinin süper kütleli kara deliğinin yakınında, güçlü radyasyon ve yerçekimi kuvvetleri yeni yıldız oluşumu için son derece elverişsiz koşullar oluşturuyor. Ancak onlarca yıldır gökbilimciler galaktik merkezin yakınında, tüm tahminlerini boşa çıkaran genç yıldızlar görüyor.

'IRS13' olarak bilinen genç yıldızlardan oluşan özel bir küme, 20 yıldan fazla bir süre önce keşfedilmişti. Birçok farklı teleskoptan alınan verileri birleştiren gökbilimciler, IRS13'teki yıldızların, bırakın Samanyolu'nu (13,6 milyar yıl), Dünya'nın Güneş'iyle (4,6 milyar yıl) karşılaştırıldığında kozmik yeni doğanlar olarak yalnızca 100 bin yaşında olduğunu doğruladı.

İLK DEFA TESPİT EDİLDİ

Çalışmanın başyazarı Köln Üniversitesi Astrofizik Enstitüsünden gökbilimci Florian Peißker ve ekibi, bu yıldız kümesinin, bu tür genç yıldızların olmaması gereken yere nasıl geldiğini anlamanın anahtarı olabileceğine inanıyor. Bu yeni araştırmada, bu ürkütücü galaktik mahallede bu kadar genç yıldızların nasıl oluştuğunu ortaya çıkarmak için ilk adımları attılar.

Peißker, "Süper kütleli kara deliğin menzili içindeki çok genç yıldızların, IRS13 gibi yıldız kümelerinde oluşmuş olabileceğine dair kapsamlı kanıtlar topladık." dedi.

Araştırmacı, açıklamasının devamında, "Bu aynı zamanda Samanyolu'nun merkezine bu kadar yakın olan kümede farklı yaşlardaki yıldız popülasyonlarını ilk defa tespit edişimizdi." diye ekledi.

Gözlemleri, IRS13'teki bazı yıldızların (sıcak ana dizi yıldızları) galaktik mahallelerde daha uzakta başlamış olabileceğini ve daha sonra kara deliğin etrafındaki yoğun bölgeye yaklaşarak sonunda kara deliğin çekim kuvvetine hapsolmuş olabileceğini gösteriyor.

IRS13 kümesi sürüklendikçe daha fazla yıldız oluşumuna yardımcı olan bir yay şoku (kümenin ucunun tozlu yıldızlararası ortamdan geçtiği yerde bir malzeme yığını, bir nevi suyu kesen bir geminin pruvası gibi) meydana geldi.

GALAKTİK MERKEZDE SU BUZU İZLERİNE RASTLADI

James Webb Uzay Teleskobu ayrıca galaktik merkezin derinliklerine baktı ve galaktik merkezde IRS13 yakınındaki su buzunun işaretlerini tespit etti; tozlu, yeni oluşan yıldızların bir başka parmak izi.

Yeni yıldız oluşturan bölgeye ilişkin bulgular, 10 Ekim'de The Astronomical Journal'daki makaleyle açıklandı.

Kaynak: Live Science