Medya yapay zekaya karşı birleşti

Düzenleyen: / Kaynak: HABER MERKEZİ
- Güncelleme:
Medya yapay zekaya karşı birleşti

TEKNOLOJİ Haberleri  / HABER MERKEZİ

Yapay zekâya savaş açan Adobe, medya kuruluşları başta olmak üzere, fotoğraf makinesi üreticilerini, yazılım ve donanım firmalarını bir şemsiye altında toplamaya çalışıyor. Adobe; X ve New York Times ile bir araya gelerek, Content Authenticitiy Iniative (CAI) organizasyonunu kurarken, bu inisiyatife AFP, AP, BBC, Reuters, Canon, Leica, Nikon, Microsoft ve Nvidia gibi firmalar da dâhil oldu

ÖMER TEMÜR'ÜN HABERİ - Gelişen yapay zekâ teknolojileri fotoğrafçılığı da tehdit ediyor. Yapay zekânın gerçek dünyadan kaynaklanmayan ancak fotoğraflardan ayırt edilemeyen görüntüler üretme yeteneği, algılarımızı altüst ediyor. Bu teknolojinin geniş çapta kullanılabilirliği, bu fotogerçekçi -ancak gerçek olmayan- görüntülerin özellikle sosyal medya ortamında inanılmaz bir hızla yayılmasına sebep oluyor.

Fotoğraflarda manipülasyon yapmak için belki de en sık kullanılan Photoshop yazılımının sahibi olan Adobe, üretken yapay zekâ ürünü Firefly’ın Mart 2023’teki lansmanından bu yana, bir milyardan fazla görüntü oluşturmak için kullanıldığını açıkladı. Yapay zekâ konusunda yayın yapan bir blog olan Everypixel Journal ise yaptığı bir araştırma ile dört ana platformun (DALL-E, Midjourney, Stable Diffusion ve Firefly) toplamının geçtiğimiz yıl 15 milyardan fazla yapay zekâ ile görüntü oluşturduğu tahmininde bulunuyor.

Fotoğrafçılık alanında yapay zekânın sebep olduğu karmaşaya çözüm bulmak ve neyin orijinal, neyin de yapay zekâ tarafında üretildiğini tespit etmek için birçok kurum ve kuruluş bir araya gelerek inisiyatifler oluşturuyor. Adobe, yaptığı çağrıyla medya kuruluşları başta olmak üzere, fotoğraf makinesi üreticilerini, yazılım ve donanım firmalarını bir şemsiye altında toplamaya çalışıyor. 2019 yılında Adobe, şimdiki X eski adıyla Twitter ve New York Times ile bir araya gelerek, Content Authenticitiy Iniative (CAI) organizasyonunu kurduklarını açıkladı. İçeriğin gerçekliğini denetleyecek ve belirleyecek bu inisiyatife AFP, AP, BBC, Reuters gibi haber ajanslarının yanı sıra Canon, Leica, Nikon gibi kamera üreticileri, Microsoft ve Nvidia gibi yazılım ve donanım firmaları katıldı. Dünyanın her tarafından kurumsal ve bireysel üye başvurularını kabul eden bu inisiyatif yapay zekâ ile üretilen içerikler, özellikle de fotoğraflar konusunda dört aşamalı bir koruma ve güvenlik sistemi ile denetleniyor.

1 - İçerik oluşturma: Görüntünün ve meta verilerinin fark edilmeden değiştirilmediğine dair doğrulanabilir, dışarıdan müdahale edilmeye karşı korumalı imzalar sağlamak için özel kriptografik bir algoritma kullanılıyor. 

2 - İçerik düzenleme: Photoshop gibi araçlar kullanılarak, güvenli meta verileri korunuyor ve içerikte yapılan herhangi bir değişik geçmiş verileriyle değiştiriliyor.

3 - Yayınlama ve paylaşma: Haber kuruluşlarıyla ortaklıklar sayesinde, yayıncıların içerik yönetim sistemi ile entegre olarak yayın süreci boyunca korunan güvenli yakalama bilgileri ve ilgili içerik düzenlemeleri görülebiliyor. İçerik sosyal ağlarda paylaşıldığında da akışta CAI meta verileri korunuyor.

4 - Görüntüleme: Dijital içerik tüketicisi olan herkes, Verify sitesi aracılığıyla CAI meta verilerine sahip içerikle ilgili geçmiş bilgileri görüntüleyebiliyor. Özellikle bir fotoğrafın gerçek mi, ya da yapay zekâ tarafından üretilip üretilmediğini kontrol etmek için CAI’nin web sitesinde bulunan https://verify.contentauthenticity.org adresinde bulunan kutucuğa fotoğrafı sürükleyip bırakmanız yeterli oluyor.

GOOGLE'DAN YAPAY GÖRSELLER

Arama motoru Google, yapay zekâlı görüntü oluşturma aracı satın aldı. Kullanıcılar böylelikle Google üzerinden ücretsiz olarak yapay zekâ üzerinden görüntü ve görsel oluşturabilecek. Google’ın Search Generative Experience (SGE) aracı, yalnızca anahtar kelimelere dayalı olarak gerçekçi resimler oluşturabiliyor. SGE ile üretilen her görsel, görsellerin yapay zekâyla üretildiğini gösteren etikete ve filigrana sahip olacak. Bu özellik başlarda gerçekçi yüzlere sahip görselleri üretmenize izin vermeyecek. Aynı şekilde önemli kişileri içeren komutlar da kabul görmeyecek. Görsel üretimi özelliği 18 yaş ve üzeri kullanıcılara açık olacak.

ADOBE, VİDEONUN PHOTOSHOP'UNU ÜRETTİ

Adobe’nin çalışmaları sadece fotoğraf üzerine değil. Adobe’nin geliştirdiği yapay zekâ aracı Project Fast Fill ile videolara nesne ekleyip silinebiliyor. Photoshop’taki üretken dolgu teknolojisine dayanan Project Fast Fill aracı bütün bu işlemleri kullanıcıların girdiği basit metin açıklamaları üzerinden yapıyor. 

BU MÜCADELEYE TÜRKİYE'DEKİ KURUMLAR DA KATILMALI

Yapay zekânın sebep olduğu problemlere dikkat çeken İbn Haldun Üniversitesi Yeni Medya ve İletişim Fakültesi Öğretim Görevlisi Cem Kıvırcık “Son birkaç yılın en heyecanlı teknolojik gelişmelerinden biri olan ve hayatımızı kolaylaştıracağı iddia edilen yapay zekâ, ne yazık ki kötü niyetli ellerde kandırılmamıza, hatta yönlendirilmemize yol açabiliyor. Eskiden fotoğraf, video görüntüsü, ses kaydı bir anlamda gerçekliği ispatlar gibi görünse de günümüz ortamında bütün bunlar anlamını yitirmiş durumda. Bu sebeple yapay zekânın tespiti ve denetlenmesi konusundaki inisiyatiflere ülkemizin ileri gelen haber ajansı ve medya kurumlarının da ivedilikle katılmasının zaruri olduğunu düşünüyorum” dedi.

Düzenleyen:  - TEKNOLOJİ
Kaynak: HABER MERKEZİ
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...