ıPhone tüketiciyi 7
Bugüne kadar 1 milyar iPhone satışı yapan ve teknolojisiyle sektöre öncülük eden Apple, iPhone 7 ile beklentileri karşılayamadığı gibi rakiplerini takip etmeyi tercih etti
Ömer TEMÜR İSTANBUL
Apple efsanesi bitiyor mu? Son iki çeyrektir yaşanan düşüşler buna işaret ediyordu. Ancak bugüne kadar 1 milyar iPhone satışı yapan ve gelirlerinin yaklaşık yüzde 70’ini akıllı telefondan sağlayan Apple için böyle bir kanıya varmak erken teşhis olacağından yeni ürünlere bakmak gerekiyordu. Dolayısıyla bütün gözler Apple’ın merkezi San Francisco’da yapılan iPhone 7 sunumuna çevrildi. Biz de Apple’ın geleceğine ışık tutacak olan iPhone 7 lansmanını yakından izledik. Apple’ın muhteşem gösterisi Steve Jobs dönemini aratmasa da iPhone 7 için tam anlamıyla “dağ fare doğurdu” denebilir.
Öncelikle şunu söyleyelim Apple’ın önünde iki büyük engel bulunuyor. Birincisi sektörün gidişatıyla ilgili. Sektör açısından bakarsak akıllı telefonlarda son sınıra gelindi. Telefonlara yeni bir özellik eklemek mümkün değil. Eklenecek her özellikle telefonun daha büyük ve kullanışsız hâle gelmesine yol açıyor ki bu da yeni teknolojilerin önündeki en büyük engel. Apple da olsun diğer firmalar da olsa henüz bu handikabı aşabilmiş değil. İkincisi ise direkt Apple’ın “ne yaptığı” ve “ne yapacağıyla” ilgili. Ne yaptığını satış rakamlarıyla bugüne kadar gördük. iPhone 7’nin lansmanı ise “ne yapacağını” göstermesi açısından önemliydi. Ancak Apple iPhone 7 ile bu kötü gidişatı kabullendiğini gösterdi. Rakiplerinin önüne geçmek bir yana onları takip etmeyi tercih etti. Kulaklık girişinin kaldırılması haricinde işlemci hızının artırılması, suya dayanıklılık, çift kamera, yüksek görüntü kalitesi, aslında hepsi rakiplerinde olan özellikler arasında. Apple, iPhone 7’nin suya dayanıklı olduğunu söylese de garanti kapsamına bile almadı. Bütün bu özelliklere rağmen fiyatı çok yüksek. iPhone 7 Plus’ın 256 GB’lık modelinin Türkiye fiyatının 5 bin lirayı bulması bekleniyor. Tabii bunda Türkiye’deki vergilerin de gözardı edilmemesi gerekiyor. Lansman gecesi oyunlara vurgu yapılması Apple’ın düştüğü diğer bir açmazı gösteriyor. “Carpool Karaoke”e konuk olan Apple’ın CEO’su Tim Cook’un lansman başlamadan önce salondaki perdeye yansıtılan görüntülerde karaoke yapması, 100 liralık bir tablette bile oynanabilen Super Mario ve Pokemon Go’nun iPhone’da yer alması büyük bir özellikmiş gibi yansıtıldı. Yeni bir teknoloji ortaya koyamayan Apple’ın bu hareketi farklılaşma çabası olarak yorumlandı.
Yapılan araştırmalar telefon tercihlerinde tasarımın ve sanal gözlüğün etkili olduğunu gösteriyor. Rakiplerin göz alıcı ve kavisli tasarımlarına karşın iPhone 7 tasarım anlamında hayal kırıklığı yaşattı. Sanal gözlük beklentisi de en azından başka bahara kaldı.
Türkiye’ye haksızlık yapıldı
Yeni iPhone’lar 9 Eylül’de ön siparişe çıkacak. iPhone 7 ve iPhone 7 Plus ise 16 Eylül’den itibaren raflardaki yerini alacak. Türkiye’ye ise ekim ayında gelmesi bekleniyor. Birçok ülkeye göre daha pahalı olan iPhone’un her yeni modelinin milyonlarca satıldığı Türkiye’nin satış önceliğinde bir alt kategoriye sokulması dikkat çekti.
Akıllı telefon fiyatına kulaklık
Apple bu yılın ikinci çeyreğinde 51,2 milyon iPhone sattı. Geçen yılın aynı döneminde 61,2 milyon iPhone satılmıştı. iPhone satışları düşen Apple umudunu aksesuar ve App Store satışlarına bağlamış durumda. Türkiye’de ekim ayında satışına başlanacak kablosuz kulaklığı AirPods 779 liralık fiyat etiketine sahip olacak. Tüketicilerin sadece bir kulaklığa ödeyeceği para orta segmentte bir telefonun bedeliyle eş değer. Ayrıca Tim Cook, App Store’dan indirilen uygulama sayısının 140 milyarı geçtiğini duyurdu. Cook’un verdiği bilgiye göre App Store’da en çok rağbet gören kısım ise oyunlar. Yeni dönemde uygulamalara odaklanılması Apple’ın oyunlara daha fazla ağırlık vereceğini gösteriyor.
Piyasalar inanmadı
İhtişamlı bir tanıtıma rağmen Apple’ın hisseleri borsada ilk gün yüzde 2.5 değer kaybetti. Hisse değeri 105 doların altına kadar geriledi.