'Dünya da böyle mi yok olacak?' sorusunu gündeme getirdi... Bilim insanları ürküten çalışmayı yayınladı

TEKNOLOJİ Haberleri

Bilim insanları, ilk defa ev sahibi yıldızı tarafından yutulan gezegeni gözlemle fırsatı yakaladı. Araştırmacılar, "Dünya'yı da böyle bir son mu bekliyor" sorusunu gündeme getirdi.

Gökbilimciler, birkaç teleskobun topladığı verileri incelerken alanında ilk niteliği taşıyan bir gözlem gerçekleştirdi. Araştırmacılar ilk defa ev sahibi bir yıldızı, gezegenini yerken yakaladı. Ev sahibi yıldız ve gezegeni, yaklaşık 12 bin ışık yılı uzaklıkta bulunan Aquila takımyıldızının yakınında görüldü.

Nature dergisinde yayımlanan çalışmaya göre, gözlemlenen olay 2020 yılında 10 gün boyunca gerçekleşti ve parlak bir patlamanın ardından, gökbilimciler yaklaşık 100 gün boyunca daha soğuk ve uzun süreli bir sinyal tespit etti.

Gizmodo'nun haberine göre, makalenin baş yazarı MIT'den (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü) astrofizikçi Kishalay De, "Yutmanın son aşamasını görüyorduk" diyerek gözleme ilişkin bilgi verdi.

Genişleyen yıldızın gezegenini tüketmesini gösteren resim

GÜNEŞ DE DÜNYA'YI MI YİYECEK?

Ekibin ölçümüne göre yıldız, Güneşimizin kütlesinin 0,8 ila 1,5 katıydı ve yediği gezegen, Güneş Sistemimizdeki en büyük gezegen olan Jüpiter'in kütlesinin 1 ila 10 katıydı. Toplamda, bu olay sonucunda yaklaşık 33 Dünya kütlesi değerinde hidrojen ve Dünya kütlesinin yaklaşık üçte biri kadar toz çıktı.

Araştırmacılar, olayı Mayıs 2020'de Zwicky Transient Facility (ZTF) tarafından alınan verilerde fark etti. De'ye göre bir kaynak bir hafta boyunca 100 kat parlaklaştı ancak aynı zamanda yalnızca soğuk sıcaklıklarda var olan moleküller üretti. Bu, kaynağın muhtemelen iki yıldızın yörüngede dolanıp birbirini tükettiği ikili bir sistem olmadığı anlamına geliyordu. De, "Düşük sıcaklıklar ve parıldayan yıldızlar bir arada olmaz" dedi.

Daha sonra Kaliforniya'daki Palomar Gözlemevi'nde soğuk malzemenin varlığını doğrulayan bir kamera kullanılarak kızılötesi dalga boylarında ek gözlemler toplandı. Soğuk madde, birkaç ay içinde kaynaktan fışkırmaya başladı.

5 MİLYAR YIL

NASA teleskopu NEOWISE tarafından alınan ölçümler, yıldızın parladığından beri saldığı toplam enerjinin önceki yıldız birleşmelerinin büyüklüğünün yalnızca 1/1000'i kadar olduğunu ortaya çıkararak soğuk varlığın kaynağını doğruladı. Başka bir deyişle, yıldızla birleşerek parlamasına neden olan her şey çok çok daha küçüktü.

Araştırmacılar, yemeğin sonuna doğru, yıldızın dış katmanlarının soğuk toz içinde dışarı doğru patladığı, dolayısıyla ilk parlak olaydan sonra uzayan sinyal olduğu sonucuna vardı.

Bu olayı belgelemek, gökbilimcilerin gelecekte gezegen yiyen diğer yıldızları belirlemesine yardımcı olabilir. Sonunda, ev sahibi yıldızımız genişledikçe Dünya Güneş tarafından pekâlâ tüketilebilir. Neyse ki, bilim insanları Güneş'in yaklaşık 5 milyar yıl boyunca ölmeyeceğini tahmin ediyor.

(Kaynak: Gizmodo)