Bilim insanları keşfetti: Geçmişi çılgın çıktı, kara deliğin neden topaç gibi döndüğü anlaşıldı

Düzenleyen: / Kaynak: The Guardian

TEKNOLOJİ Haberleri  / The Guardian

Bilim insanlarının akıllarını kurcalayan düşünce gerçek çıktı. İnceledikleri kara deliğin bir topaç gibi döndüğünü fark eden bilim insanları geçmişinin ‘çılgın’ olabileceğini düşünüyor.

Gökbilimciler, evrenin en esrarengiz nesnelerine yeni bakış açıları kazandıran bir kara deliğin dönüşüne dair ilk doğrudan kanıtı yakaladılar. Bilim insanları, bir kara deliğin dönüşünün kozmik jetlere güç verdiğini tahmin ediyordu, ancak şimdiye kadar doğrudan kanıt elde edilememişti. Elde edilen kanıtlarla ilginç gerçeği ortaya çıkaran bilim insanları şaşırtıcı teoriyi paylaştı.

BEKLENTİ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜ

Japonya ulusal astronomi gözlemevinden Dr. Kazuhiro Hada, "Olay Ufku Teleskobu ile bu galakside kara delik görüntülemenin başarısından sonra, bu kara deliğin dönüp dönmediği bilim adamları arasında temel bir merak haline geldi" dedi. “Beklenti gerçeğe dönüştü. Kara delik gerçekten de dönüyor.”

M87, Dünya'dan 55 metre ışıkyılı uzaklıkta yer alıyor ve Güneş'ten 6,5 milyar kat daha büyük bir kara deliğe ev sahipliği yapıyor. Kara deliğin hemen ötesinde, kozmik çukurun uçurumunda dönen bir gaz ve toz birikim diski var. Bu malzemenin bir kısmının kaderi kara deliğin içine düşüp sonsuza kadar yok olmak. Ancak kara deliğin kutuplarından ışık hızının %99,99'undan daha yüksek bir kısmı hızla fırlatılacak.

Teorik modeller, bu olaydan kara deliğin dönüşünün sorumlu olduğunu öne sürüyor. Bilim insanları diskteki yüklü parçacıkların güçlü bir manyetik alan ürettiğini ve kara deliğin dönerken bu alanı da beraberinde sürüklediğini düşünüyor. Bu, parçacıkları jetler halinde kara delikten uzaklaştıracak şekilde alanı sarıp bu süreçte kara deliğin dönüşünden enerji elde edilmesini sağlıyor.

JETİ ADETA TOPAÇ GİBİ SALLIYOR

Nature'da yayınlanan son çalışmada, M87'nin 2000'den 2022'ye kadar küresel bir radyo teleskop ağından alınan gözlemler kullanıldığı aktarıldı. Bu, jetin kenarındaki merkezi bir nokta etrafında döndüğü tespit edilen ve tekrar eden 11 yıllık bir döngüyü ortaya çıkardı. Kara delik. Bu, kara deliğin dönme ekseni ile birikim diski arasında bir yanlış hizalamayı gösteriyordu ve jetin bir topaç gibi sallanmasına neden oluyordu.

KESİN KANITLAR ORTAYA ÇIKTI

Yazarlar, "Bu devinimi tespit etmek, M87'deki süper kütleli kara deliğin gerçekten dönmekte olduğuna dair kesin kanıtlar sağlıyor, böylece süper kütleli kara deliklerin doğasına ilişkin anlayışımızı geliştiriyor" dedi.

UCL'den astrofizikçi Dr. Ziri Younsi şunları söyledi: "Bu heyecan verici çünkü bize, yalnızca kara deliğin sıfırdan farklı bir dönüşe sahip olması durumunda öncül olabileceğini söylüyor. Bu, dönüşün dolaylı ama son derece güçlü bir onayıdır."

“UMUT VERİCİ”

Younsi, bir kara deliğin dönüşünün gelecekte süper kütleli kara deliğin oluşumuna yol açan felaket olaylara dair fikir verebileceğini ekledi. "Dönüyor olması ve bir eğimin olması, geçmişte oldukça çılgın bir şeyin yaşandığını gösteriyor" dedi. “Tarihinin bir noktasında şiddetli bir olay yaşandı. Durumun böyle olabileceğine dair umut verici ipuçları veriyor.”

Kaynak: The Guardian