Bennu'dan gelen örnekler karşısında NASA uzmanları şaştı kaldı!

Düzenleyen: / Kaynak: Science Alert
Bennu'dan gelen örnekler karşısında NASA uzmanları şaştı kaldı!

TEKNOLOJİ Haberleri  / Science Alert

NASA, Bennu asteroidinden alınan örnekleri çok yakında kamuoyuyla paylaşacak. Bilim insanları, asteroit örneklerini taşıyan kutuyu açmakta zorluk çekiyor. Son haberlere göre örnekler, bilim insanlarını bile şaşırttı.

NASA, OSIRIS-REx uzay aracının asteroit Bennu'dan aldığı örnekleri gösterme konusunda son derece çekingen davranıyor. Amerikan uzay ajansının açıklamasına göre, ilk örnek açma işlemi beklenen de uzun sürüyor, bunun sebebi ise, kutunun içini ve numune toplama bölümünün dışını o kadar çok Bennu tozu kaplıyor ki, sökme işlemi ekibin düşündüğünden de zorlu.

Uzay ajansının Johnson Uzay Merkezi'nden OSIRIS-REx küratör yardımcısı Christopher Snead, "En harika 'sorun', çok fazla malzemenin olması ve bunları toplamanın beklediğimizden daha uzun sürmesi. TAGSAM başlığının dışında çok fazla malzeme var ki bu başlı başına çok ilginç bir durum. Bu malzemenin orada olması gerçekten olağanüstü." diyor.

TAGSAM yani 'Dokun ve Git Örnek Toplama Mekanizması' OSIRIS REx'in asteroit Bennu'dan toz ve toprak örneği yakaladığı robot koludur.

BEKLENENDEN DAHA FAZLA BENNU ÖRNEĞİ GELDİ

7 yıllık destansı bir görevin ardından nihayet Eylül ayı sonlarında örnekler, Dünya'ya getirildi. TAGSAM başlığı ise, OSIRIS-REx'in başka bir asteroide doğru giderken Dünya'ya bıraktığı örnek kutusunun içindeydi.

Numunenin çoğu, kapalı kalan TAGSAM başlığının içinde bulunuyordu. Ancak üç yıl önce numune alınmasının ardından bilim insanları, koruyucu kapsülün içine yerleştirilirken robottan toz parçacıklarının sızdığını gördü. Bu yüzden 26 Eylül'de kapağı açtıklarında kutunun içinde bir miktar toz bulmayı bekliyorlardı ancak miktarın bu kadar fazla olacağını tahmin etmemişlerdi.

Örneklerin bir kısmı, Bennu'nun hangi elementlerden oluştuğunu bulmak için hızlı bir ilk analiz gerçekleştiren NASA bilim insanlarına teslim edildi. Araştırmacılar, taramalı elektron mikroskobu, kızılötesi ölçümler ve X-ışınıyla ilk analizleri yapacak.

NASA BENNU GÖRÜNTÜLERİNİ YAYINLAYACAK

Amerikan uzay ajansı NASA, örneklerin görüntülerini ve ilk bulguları, 11 Ekim günü bir basın toplantısıyla duyuracağını açıkladı.

Henüz detaylı bilimsel bilgiler verilmeyecek olsa da Güneş Sistemi'nin doğuşu hakkında çok şey ortaya çıkarması beklenen bir bileşime sahip olan küçük, karbon açısından zengin asteroit hakkında bazı temel bilgilerin açıklanması bekleniyor.

NASA, TAGSAM başlığının içinde tahminen 250 gram Bennu tozunun olduğunu ancak bunun açılmasının biraz daha zaman alacağını söylüyor. Önümüzdeki haftalarda TAGSAM, sökme işleminin güvenli bir şekilde tamamlanabilmesi için yeni, özel bir torpido gözüne taşınacak.

Kaynak: Science Alert