Kasko yaptırmak mı, yaptırmamak mı? Bütün mesele fiyat etiketinde

TOSEF Başkanı Ünal Ünaldı, "Yedek parça fiyatlarında yüzde 300’e varan yükselişler yaşanıyor. En ufak kazada iki far, bir tampon değişse sıradan otomobillerde 15 ila 20, lüks modellerde 60 ila 80 bin lira masraf çıkıyor. Kasko yaptırmayacak kadar zengin değiliz" dedi.
ALİ ÇELİK'İN HABERİ
Poliçe fiyatlarında yaşanan artışlar, birçok sürücü için zorlayıcı boyuta ulaşırken, artışın sebepleri de tüketici nezdinde merak uyandırıyor. Son zamanlarda haber başlıklarında da gündem oluşturmaya başlayan konu hakkında sektörden de dikkat çekici bir açıklama geldi. Tüm Oto Servisleri Federasyonu (TOSEF); kaza sonrasında açılan hasar dosyalarında, ana maliyet kalemlerini yedek parça ve işçiliğin oluşturduğunu, hasar dosyalarındaki maliyetin yüzde 70’lik oranla yedek parça kaleminin domine ettiğini ve 1 yılda 3 kata varan artış yaşandığını belirtti.
PARÇA FİYATLARI DENETLENSİN
Normal seyrin dışında bir hızla yükselen parça fiyatlarının, işçilik ücretlerindeki artışı radikal seviyede geride bıraktığına dikkat çeken TOSEF Başkanı Ünal Ünaldı konuyla ilgili açıklamasında “Enflasyon ve döviz kurunun etkisiyle belirli yedek parçalarda, yedek parça distribütörleri ve ithalatçıları, bu artışı doğal olarak yansıttı, ancak yüzde 200 ile 300 gibi oranlara varan artışlar da belirli parçalarda karşımıza çıktı. Buna karşın oto servislerinde işçilik ücretleri ise asgari ücretle eş zamanlı olarak yılbaşında yüzde 50, yıl ortasında yüzde 30 arttı” dedi.
Kurdaki yükseliş ve enflasyon sebepli artışların yanı sıra haksız kazanç elde etmek isteyen yedek parçacıların piyasada yer aldığına dikkat çeken Ünaldı “Yedek parça fiyatlarının her ay düzenli olarak şeffaf şekilde yayınlanmasını istiyoruz. Gıda sektöründe olduğu gibi haksız kazanç elde etmek isteyen firmaların kontrol edilmesi oto servisleri, sigorta şirketleri ve nihai tüketici yararına olacaktır” dedi.
KASKOSUZ ARAÇ BÜYÜK RİSK
Araç sahiplerine uyarılarda bulunan TOSEF Başkanı “1 yıl önce bugünlerde 300 bin TL’ye satılan bir otomobilin kaskosu 3 bin TL iken, bugün 850 bin TL’ye ulaştı. Kaskodaki fiyat beklentisi de hâliyle 8.500 TL oldu. Bugün marka-model ve sürücüye bağlı olarak 13-20 bin TL arası bir fiyatla karşı karşıya kalınması tüketici tarafında tepkiye sebep oldu. Ancak 300 bin TL’lik aracın pert olma durumunda araç sahibine ödenecek rakam bugün 850 bin TL. Önden yapılan basit bir kazada bir tampon, iki far lüks bir araç olduğunu varsaydığımızda 15-20 bin TL iken bugün 60-80 bin TL. Bir ön tampon ve iki farın ortalama 15-20 bin TL, ortalama ikinci el bir otomobilin 400-450 bin TL’ye ulaştığı bugünlerde kasko yaptırmak değil, yaptırmamak lüks oldu. Kasko yaptırmayacak kadar zengin değiliz. İşte tüm bu sebeplerden dolayı sigortanın önemini her defasında dile getirmeye gayret ediyoruz. Araç değerlerinin bu denli arttığı günümüzde kaskosuz bir araç büyük riskler barındırıyor. Üstelik dolu, fırtına, sel gibi doğal afetlerle de hiç olmadığı kadar sık karşılaşıyoruz. Her yıl üzücü bir şekilde örnekleriyle karşılaşıyoruz. Araç sahiplerine tavsiyemiz, kasko poliçe teklifi alırken eş değer parça kullanımı üzerinden de ayrı bir teklif alması. Bu şekilde kasko fiyatında daha uygun fiyatlara ulaşabilirler” ifadelerini kullandı.