Köprü açılsın koşa koşa da geçerim

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, İzmir-İstanbul arasını 3 buçuk saate indirecek olan otoyolun en önemli ayaklarından biri olan İzmit Körfez köprüsüne ilişkin olarak, "Köprü açılsın yürüyerek değil koşa koşa geçerim" dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Gebze-Orhangazi-İzmir karayolunun İzmit Körfezi Geçişi'ne yapılacak asma köprünün İtalya'daki Politecnico di Milano Üniversitesi'nde yapılan rüzgar testine katıldı. Yıldırım, "Hep beraber gördük ki köprü 75/saniye veya bir başka deyişle 230 kilometre saate kadar rüzgar hızında, ufak salınımlar dışında anormal bir davranış göstermiyor. Köprünün yapısını ve üzerindeki trafiğin emniyetini tehlikeye sokacak bir sarsılma, salınım göstermiyor" dedi.
Depreme dayanıklı olacak
Yıldırım, deprem yönünden de çalışmaların mühendisler ve uzmanlar tarafından 2500 yılda bir tekrarlanan büyük bir depreme göre hesaplandığını belirterek, "Tabii bu rüzgar testleri yapılırken, sadece köprüye yandan dikey rüzgarlar değil, diyagonal dediğimiz çapraz değişken yönlerden gelen rüzgarlar da dikkate alınarak, birçok ihtimal, birçok senaryo denenerek, bu testler yapılıyor. Bunu hep beraber gördük" diye konuştu.
Bu işler artık son çalışmalar
Köprünün yapımına ilişkin teknik bilgiler de veren Yıldırım, şunları kaydetti: "Bu yıl sonuna kadar, köprü ayaklarının temel yeri hazırlanacak. O kuleler iki ayaktan oluşuyor. Denizin dibinde yaklaşık 350-400 metrekarelik bir beton, sudan arındırılmış bir tabliye yapılıyor. Altına 269 tane kazık çakılıyor. Onun üzerine bir başlık geçiriliyor. O köprü ayağının oturacağı temel. Ondan sonra ayak kısmının sudan 7-8 metre yukarıda olan kısmı karada inşa ediliyor, sonra da onun üstüne oturtuluyor. Sonraki kısımda yapı olarak çelik konstrüksiyon bizzati o ayağının devamı olarak yapılmaya devam ediyor denizin üstünde."
Japonya'daki çok katlı binaların benzeri
Yıldırım, bu tarz işlemin Japonya'daki çok katlı binalarda uygulandığını söylerken teknik ayrıntıya da dikkat çekerek "Tabanda kazıklar üzerine hazırlanan temelin üzerine oturtulan parça sabit, bağlı değil tabana. Kendi ağırlığıyla yüzeye oturuyor ve bu yüzeyde amortisör görevi yapar gibi hareket ediyor. Bu kaynaklı-sabit bir parça olsa ya da beton olsa köprünün mukavemeti, salınımı, emniyeti o zaman daha fazla risk altında olacaktı. Gerek deprem hareketleri, gerek rüzgar hareketlerine karşı serbest yüzeyde hareket edebilen bir blok bu ve köprü bunun üzerinde" ifadelerini kullandı.
Otoyol için kamulaştırma çalışmaları bitti
Otoyoldaki inşaat sürecine de değinen Bakan Yıldırım, "Uygulama projeleri hazırlandı. Şu anda Gebze'den Bursa istikametine doğru yol kamulaştırma çalışmaları büyük oranda bitti. Yol çalışmaları da devam ediyor. Yalova tarafında Orhangazi'ye giderken Samanlı dağı var. Samanlı geçidinde 4 kilometrelik 2 tane tünel var. O tünellere girildi, yapılıyor. Tünelin giriş ağzından 250 metreye de ilerlenilmiş durumda. Onun deniz tarafından da viyadükler var" dedi.
5 bölüme ayrıldı
Bakan Yıldırım, projenin 421 kilometrelik otoyol ve köprü olarak planlandığını belirterek, "5 bölüme ayrıldı. Her konsorsiyum, bir parçasını aldı. İzmir çevreyolu Atatürk Anadolu Lisesi'nden başlamak üzere bir kavşakla bağlanıyor. Bu tarafta da Gebze'nin 2,5 kilometre doğu tarafında da kavşakla TEM'e bağlantı yapıyor. Böylece köprü aksı artı bağlantısı olan ana yollar tamamlanmış oluyor" diye konuştu.
En geç 7 yıl içinde tamamlanır
Projenin ne zaman tamamlanacağına ilişkin bir soruya Bakan Yıldırım, "Sözleşmede 7 yıl öngörülüyor, ama bu yap işlet devret projelerinde, süre ne kadar kısalırsa, yüklenici o kadar avantajlı konuma geçiyor. Yap-işlet-devret modeliyle uzaması onların zararına" cevabını verdi. Yolun iki bağlantı halinde tamamlanmasının öngörüldüğünü kaydeden Yıldırım, "Bir tanesi Gebze'den Bursa çevreyoluna bağlantı. Bir diğeri Bursa çevreyolundan İzmir'e. Her ne kadar paralel inşaat yapılsa bile, zannediyorum Bursa'ya olan kısım çok daha önceden açılmış olabilecek. Tahminim 3 yıl içinde köprü dahil İstanbul-Bursa bağlantısı bitmiş olur. Köprü 3 yıl içinde biter" dedi.
Büyük bir finansman
Krediyle ilgili olarak Yıldırım, şunları kaydetti: "Çerçeve anlaşması zaten imzalanmıştı. Haziran ayının ilk yarısında herhalde kredi sözleşmesini teslim edecekler. Herkes işin bir yerinden tutuyor. Türkiye'de ilk defa bu büyüklükte finansman gerçekleşiyor. Yap-işlet-devret tek bir model için Bursa artı köprü olarak ilk paket 4 milyar dolar. Tamamı 6,5 milyar dolar. Yüzde 20'si de öz kaynak. Hepsi kredi değil. Pamuk eller cebe. Şu anda yükleniciler, 200 milyon dolara yakın ceplerinden harcama yaptılar. Kredi veren önce sen bir öksür diyor, göreyim ondan sonra ben parayı vereyim diyor."
Köprü için 3. test
Köprüyü Otoyol AŞ. için yapacak Japon ICI/ITOCHU konsorsiyumu adına Yasutsugu Kawasaki, köprünün tabliyeleri için ilk testin Danimarka'da, taşıyıcı kuleler için de Kanada'da test yapıldığını, köprünün üç boyutlu ve tam halinin ilk kez Milano'da test edildiğini bildirdi. Kawasaki, "Asma köprüler depreme karşı güvenlidir. Bu tip köprüler için en büyük risk tabiatı gereği, elastik olduğu için esas risk rüzgardır" karşılığını verdi.