'Buzlanmış' diziler ihracat için zararlı

Dizilerin "marka mozaikleme" alışkanlığı, Ekonomi Bakanı'nı isyan ettirdi.
Dizi ve filmlerde reklamları önlemek amacıyla yapılan 'buzlamalara', Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci'den tepki geldi. Bu konuyu son Bakanlar Kurulu toplantısında dile getiren Zeybekci, "Bu yapılan, ekonomik realitelerle asla bağdaşmıyor" dedi. Mozaikleme görüntülerinin dünyanın hiçbir yerinde olmadığını ifade eden Zeybekci, "Filmlerde kullanılan arabaların markaları kapatılmaya çalışılıyor. Uçakların markası, havayolu şirketinin ismi yerine montajla komik isimler yerleştiriliyor. Bırakın onlar görüntüye alınsın, bırakın kullanılsın, bırakın onlar ekonomik değer olarak o filmleri desteklesin. Filmleri veya bu tarz çalışmaları desteklemek istemiyor muyuz?" diye sordu.
Gizli reklam eleştirilerinin anımsatılması üzerine Zeybekci, sözlerini şöyle sürdürdü: "Bırak girsin. ABD filmlerine bakıldığında ürün yerleştirmelerini öyle bir koyarlar ki... ABD filmlerinde, dinsel temaları, ABD bayrağını kaç yere öyle güzel yerleştirirler, ürün yerleştirmeleri... İlla o film içinde aile toptan bir markete gider, sepeti doldururcasına alışverişi yaptırırlar ki insanlar alışveriş yapsın diye. Orada ürünleri, markaları yerleştirirler. Bunun gayrimeşru bir tarafı yok."
Bunun ekonomiye katkısı olup olmayacağına yönelik soruyu Zeybekci, "Tabii ki. Bizim kültür coğrafyasında tüketim alışkanlıklarını belirleme hedefimiz var. O filmlerin içine onları yerleştireceğim ki o filmlerin, dizilerin gösterildiği coğrafyada Türk ürünlerinin bilinirliği, tanınırlığı artsın. Türk markalarının tanıtımı olsun, Türkiye'deki turizm bölgelerinin, THY'nin tanıtımı olsun" diye cevapladı. Zeybekci, buna dair bir düzenleme olup olmayacağına yönelik konuyu takip ettiklerini sözlerine ekledi.
İhracatçı "Buzlanmasın tanıtılsın"a destek verdi
Türk dizileri ve filmleri, Orta Doğu ve Avrupa olmak üzere birçok ülkede büyük ilgi görüyor. Bu dev yapımlara sponsor olan şirketler de ürünlerinin buzlanması sebebiyle mağdur oluyor. Bakan Zeybekci, dizilerde Türk markalarının buzlanmadan verilmesi halinde söz konusu ürünlerde ihracatın artacağına vurgu yapıyor. Birleşik Markalar Derneği (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan,
"Bakanımızın 'dizilerde markalar buzlanmasın' açıklamasını tüm gücümüzle destekliyoruz. Bu hatalı bir karardı ve global ekonominin gerçekleriyle örtüşmüyordu. Marka ekonomisinin bu kadar ön plana çıktığı günümüzde, dizilerimiz üzerinden yapacağımız milyonlarca dolar değerindeki ürün tanıtımı, ülke ekonomisine ve dünyadaki algısına ciddi katkı sağlayacaktır" dedi.