Muhafazakâr düşünce dergisi akedemiyi mercek altın aldı, Nasıl bir üniversite?

Muhafazakâr düşünce dergisi akedemiyi mercek altın aldı, Nasıl bir üniversite?

KÜLTÜR - SANAT Haberleri

'Akademide sorun ne?' kapak konusuyla çıkan 'Muhafazakâr Düşünce' dergisine konuşan YÖK Başkan Vekili Prof. Dr. Şaban Çalış, 'Üniversite bilim yurdudur; hakkın ve hakikatin arandığı yer demektir' dedi.

Orient Yayıncılık tarafından yılda dört sayı çıkarılan Muhafazakâr Düşünce dergisi, 35. sayısında akademi ve üniversite konusunu masaya yatırdı. Dergide, YÖK Başkan Vekili Prof. Dr. Şaban Çalış ile "Üniversite Üzerine" uzun bir mülakat yapıldı. Serhat Buhari Baytekin ve Üzeyir Tekin'in sorularını cevaplandıran Prof. Çalış'ın YÖK'te çalışmadan önce bu kuruma bakışı ve YÖK üyesi olduktan sonraki bakışında oluşan farklılıkları dile getirmesi, medeniyetimizde üniversitenin rolü ve YÖK'ün akademideki problemlere yeni çözümler ortaya koyması bakımından oldukça önemli. Şaban Çalış, mülakatın girişinde, "Üniversite bilim ve hikmet yurdudur benim için. Bilimin doğduğu, geliştiği, aktarıldığı, değiştiği, dönüştüğü ve el değiştirdiği, hakkın, hakikatin ve hikmetin arandığı yer demektir. Bilimi de ilim ile eş anlamlı olarak görüyorum ve onu sadece fenne indirgeyen bir anlayışla değil daha insan temelli bir alan olarak değerlendiriyorum" diyor. nbsp;Derginin sunuş yazısında şu açıklamaya yer veriliyor: "Akademide Sorun Ne? dosyamızın ilk makalesi XX. yüzyılın en önemli düşünürlerinden biri olan Michael Oakeshott'a ait. Üniversiteyi yeniden düşünmeyi konu edinen makaleler bölümü Hüsamettin Arslan'ın ufuk açıcı "Aydınlanmış Devlet Patronluğunda Bilim: 1933 Türk Üniversite Reformu ve Sürgün Alman Bilimadamları" başlıklı makalesi ile başlıyor. Arslan'a göre Türkiye'de üniversite sorunu doğrudan modern bilimin ve üniversitenin Türkiye'nin toplumsal iç mekanizmalarının "doğal" ürünü olmaması ile ilişkilidir. Analizini 1933 Türk Üniversite Devrimini ele alarak sürdüren Arslan'a göre, Devrimle üniversitelere biçilen misyon öncelikli olarak bilim ve teknoloji üretmekten değil modern ulus devlete meşruiyet zemini sağlamaktı. Bu bölümün diğer makalesi A. Erkan Koca'nın üniversitelerin meslek okullarına dönüşmesi sorununu Polis Akademisi örneğinden yola çıkarak tartıştığı çalışmasıdır. Koca, saf bilim-uygulamalı bilim, bilimsel bilgi mesleki/ teknik bilgi arasındaki tartışmalı ilişkiye değinerek bilimsel bilginin temeli olan, sorgulama ve araştırmanın pragmatik ve işlevselci kaygılarla 'fayda'ya dönüştürüldüğü üniversite formatının sakıncalarını ortaya koyuyor. Mustafa Acar "Nasıl Bir Yükseköğretim Sistemi, Nasıl Bir Üniversite?" ve Ahmet Özcan "Akademide Sorun Ne?" sorularını cevaplamaya çalışıyorlar; M. Aydın Çetinkaya "Yine Yeni Yeniden: Yükseköğretim Kanunu Yeniden Yazılırken" başlığı altında yeni YÖK kanunu tartışıyor; Ali Osman Sezer "Düşüncenin Serbestliği ve Düşüncenin Özgürlüğü Bağlamında Akademinin Sorumluluğu" çalışmasında özgürlük ve akademi ilişkisini incelemekte; genç akademisyenler Hasan Aksakal "Türkiye'nin "Üniversite Sorunu" Üzerine Bazı Gözlemler", Veysel Dinler "Akademik Özgürlüğün Sınırı Üzerine Sorular", Fatih Ertugay "Genç Akademisyen'den Mektup: "Bitki İle Böcek Arası Bir Tür: Asistan"' başlıklı değerlendirmeleri ile akademik dünyada genç akademisyenlerin karşılaştıkları sorunları değerlendiriyorlar. www.muhafazakar.com

OXFORD'UMUZ NEDEN YOK?
YÖK Başkan Vekili Şaban Çalış, "Neden hâlâ bir Oxford'umuz bir Cambridge'miz yok" sorusuna, "Her şeyden önce 12 Eylül artığı yapıların temizlenip akademide Türkiye'nin 2023 ve 2071 hedeflerine uygun yapılanma gerekiyor. Sonrasında Oxford da mümkün, Cambridge ve Harvard da" cevabını verdi.

##tgvideo##

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...