Bakan Fidan Kalkınma Yolu Projesi için tarih verdi: Türkiyesiz mümkün değil

Düzenleyen: / Kaynak: Anadolu Ajansı
- Güncelleme:
Bakan Fidan Kalkınma Yolu Projesi için tarih verdi: Türkiyesiz mümkün değil

GÜNDEM Haberleri  / Anadolu Ajansı

Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, "Orta Doğu’da refah ve istikrar için büyük önem arz eden Kalkınma Yolu Projesi'nde birkaç ay içerisinde uygulama safhasına geçmeyi ümit ediyoruz" dedi. Fidan ayrıca, "Bölgemizde Türkiye'nin dahil olmadığı enerji ve ulaştırma koridorlarının etkin ve sürdürülebilir olması mümkün değildir" ifadelerini kullandı.

Yeni İpek Yolu, Orta Koridora yeni soluk… Temelleri 2005 yılında atılan Basra Körfezi’nden başlayarak Divaniye, Necef, Kerbela, Bağdat ve Musul gibi Irak’ın önemli kentlerini aşarak Türkiye’ye, dolayısıyla Avrupa’ya ulaşacak Kalkınma Yolu Projesi aşama aşama uygulama safhasına geçiyor.

Geçtiğimiz haftalarda Dışişleri Bakanı Hakan Fidan ve Ticaret Bakanı Ömer Bolat'ın Irak yaptığı ziyarette Kalkınma Yolu Projesi de masaya yatırılan konular arasındaydı.

"TÜRKİYESİZ MÜMKÜN DEĞİL"

Bakan Fidan bugün yaptığı açıklamada dev projeye ilişkin önemli mesajlar verdi. Bakan Fidan, "Bölgemizde Türkiye'nin dahil olmadığı enerji ve ulaştırma koridorlarının etkin ve sürdürülebilir olması mümkün değildir" ifadelerini kullandı.

TARİH VERDİ

Fidan, ayrıca, "Orta Doğu’da refah ve istikrar için büyük önem arz eden Kalkınma Yolu Projesi'nde birkaç ay içerisinde uygulama safhasına geçmeyi ümit ediyoruz" dedi.

Bakan Fidan Kalkınma Yolu Projesi için tarih verdi: Türkiyesiz mümkün değil

KALKINMA YOLU PROJESİ NEDİR?

Irak Merkezi Hükûmeti, 2005 yılında Basra Körfezi’ne açılan Faw Yarımadası'nda 4,6 milyar dolarlık bütçe ile bölgenin en büyük limanını inşa etmeye karar verdi. Irak Ulaştırma Bakanlığı da Nisan 2010'da, Büyük Faw Limanı'ndan daha iyi yararlanabilmek için Faw'dan Suriye ve Türkiye'ye giden bir demir yolu inşaatı için yatırım tekliflerini kabul ettiğini açıkladı.

2014 Mart ayında Irak, bu amaçla Dünya Bankası ile bir anlaşma imzaladı. Gelişmelerin sonunda Basra Körfezi'ni Türkiye'ye bağlayan bin 200 kilometrelik bir kara ve demir yolu projesi ortaya çıktı.

MALİYETİ 17 MİLYAR DOLAR

Projenin maliyeti yaklaşık 17 milyar dolar olarak açıklandı. Geçen aylarda Irak Başbakanı Muhammed Şiya es-Sudani ile görüşen Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da projeyi destekleyeceklerini açıkladı.

Böylece 10 milyar dolarlık yatırımı Irak tarafının, 7 milyar dolarlık yatırımı da Türk tarafının karşılaması bekleniyor. Büyük Faw Limanı'nı ise Güney Koreli şirket Daewoo inşa ediyor.

“Körfez ülkelerinin jeopolitiğini değiştirecek bir adım.” olarak tanımlanan proje, Basra'daki Büyük Faw Limanı'ndan Fişhabur Sınır Kapısı'na kadar Irak'ın10 şehrinden geçecek. Ancak Irak Hükümet Sözcüsü Basim el-Awadi, geçen aylarda yaptığı bir açıklamada, yolun Kuzey Irak'tan geçmeyeceğini söyledi. “Bunun nedeni tamamen teknik.” diyen Awadi, “Çünkü Kürdistan Bölgesi engebeli arazisi, dağlar ve vadiler arasındaki konumu nedeniyle projeye uygun değil.” ifadelerini kullandı.

IRAK BAŞBAKANI MAYIS'TA AÇIKLADI

2028 yılında tamamlanması hedeflenen projenin Irak'ın petrole bağımlılığını büyük oranda azaltması, bu arada Türkiye'ye jeopolitik önemine de ciddi bir katkı sunması bekleniyor.

Irak Başbakanı Sudani, Asya'yı Avrupa'ya bağlayacağını söylediği Kalkınma Yolu Projesi'ni mayıs ayının sonlarında açıklamıştı.

 

Düzenleyen:  - GÜNDEM
Kaynak: Anadolu Ajansı
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...