10 numara yağı yeşil hat bitirecek

10 numara yağı yeşil hat bitirecek

GÜNDEM Haberleri

Azeri enerji devi Socar, 2015 yılı başlarında devreye almaya hazırlandığı akaryakıt istasyonlarında sıkıştırılmış doğalgaz satacak.

Azeri enerji devi Socar, 2015 yılı başlarında devreye almaya hazırlandığı akaryakıt istasyonlarında sıkıştırılmış doğalgaz satacak. 400-500 km aralıklarla kurulan istasyonlarla oluşturulan "yeşil hat"tı kullanan tır ve kamyonlar yakıttan yüzde 25 tasarruf edecek Dünyanın en büyük petrol ve gaz şirketlerinden biri olan Azerbaycan devlet petrol şirketi Socar'ın enerji ve dağıtım şirketi, Türkiye'de yeşil hat (Green Line) kuruyor. Türkiye'nin ana güzergahları üzerinde oluşturulan Green Line hattındaki istasyonlarına motorin, benzin ve LGP'nin dışında dördüncü bir pompa daha ekleyen Socar Türkiye Petrol Enerji Dağıtım A.Ş, CNG (sıkıştırılmış doğalgaz) teknolojisi ile tır ve kamyonların yakıt giderlerini yüzde 25 daha azaltacak. nbsp;

Petkim'in alımı ve Star Rafinerisi'ne hazırlık dahil bugüne kadar yaptığı yatırımlar 4 milyar doları aşan Socar, 2018'e kadar rafinerinin devreye girmesi dahil 6 milyar dolarlık daha yatırım yapacak. 5 yıl içerisinde Türkiye'nin ilk 3 sanayi şirketi arasında yer almayı hedefleyen Socar akaryakıt perakendeciliği işine de giriyor. Bu doğrultuda 2 yıldır sürdürdüğü çalışmaların sonuna gelen Socar, Türkiye'de yeşil hat kuracak. Lojistik ve nakliye şirketlerinin güzergahlarına göre oluşturulan hat Şekerpınar'dan başlıyor, Düzce üzerinden Ankara'ya kadar uzanıyor. Aynı şekilde Bursa üzerinden İzmir'e, Afyon, Aksaray üzerinden de Mersin'e kadar uzanıyor. Hat üzerinde 400-500 kilometre aralıklarla CNG istasyonları kuran Socar, bu istasyonları 2015 yılının başlarında devreye alacak. Bir LGP deposu 150 bar sıkıştırılmış gaz alırken, CNG istasyonlarında 220 bara kadar sıkıştırılmış gaz satışa sunulacak. Böylece yeşil hattı kullanan tırlar daha uzun mesafe gidecek ve yakıttan yüzde 25 daha fazla tasarruf edecek. Şoförler de aynı oranda tasarruf sağlayan 10 numara yağı kullanmak zorunda kalmayacak. Ancak bunun için tır ve kamyonlara mazot deposunun yanında CNG deposu eklenmesi gerekiyor. Dönüşüm işini ise Socar'ın anlaştığı tedarikçi firma gerçekleştirecek. nbsp;

SİSTEM NASIL İŞLİYOR?

Tasarruf aslında bir deponun daha fazla yakıt almasından kaynaklanmıyor. Tır ve kamyonların doğalgazdan yararlanması prensibine dayanıyor. Mevcut durumda bir tır 100 kilometrelik mesafede 35 litre mazot harcıyor. CNG sisteminde ise depodaki mazotun ağırlığı yüzde 30'a gazın ağırlığı yüzde 70'e çıkarılıyor. Böylece 100 km'de harcanan mazot 10 litreye düşerken, kalan 25 litre mazot yerine CNG tüketecek. CNG'nin birim fiyatı mazota göre daha ucuz olduğu için de toplamda yüzde 25 tasarruf sağlayacak. nbsp;


Şehir içi taşımacılığında da kullanılacak nbsp;
Türkiye'de İstanbul, Ankara ve İzmir Büyükşehir Belediyelerinin kendilerine ait CNG istasyonları bulunuyor. Ayrıca Karsan ve Otokar şehir içi yolcu taşımacılığında kullanılan araçlarının CNG sistemine uygun hale getirmek için çalışmalarını sürdürüyor. nbsp;Çevreci bir sistem olduğu için CNG ayrıca kömür ve fueil oil kullanan fabrikalar tarafından da tercih ediliyor. Socar, halihazırda Denizli'deki tesisinden çevre illerdeki fabrikalara CNG temin ediyor. nbsp;
Ömer TEMÜR

UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...