Yağışlar sevindirdi, Antep fıstığında umutlar yeşerdi

Kilosu 80 liraya çıktığı için Antep fıstıklı ürünleri üretmekten vazgeçen tatlı ve çikolata sektörü çiftçiden gelecek haberi bekliyor
Yüksek fiyatları sebebiyle Antep fıstıklı ürünlerini menülerinden çıkarmak zorunda kalan tatlıcıların umudu mart ayında çıkacak tomurcukta. Faruk Güllüoğlu Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Güllü, tomurcuklanma sürecinin martta başlayıp nisanda kendini iyice gösterdiğini belirterek, "Üreticiler tomurcuğa bakarak o yıl ne kadar rekolte olacağını bilir. Yağışlar sebebiyle iyi bir mevsim geçiriyoruz. Eğer tomurcuklanma süreci de iyi geçerse fiyatlar dengelenir" dedi.
Geçtiğimiz yıl yaşanan kuraklık ve don sebebiyle fiyatları fırlayan Antep fıstığı en çok tatlı ve çikolata sektörünü olumsuz etkiledi. Bir çok firma Antep fıstığı siparişlerini iptal ederken, Faruk Güllü kendilerinin de kaliteden taviz vermemek adına bazı ürünleri menülerden çıkarmak zorunda kaldıklarını söyledi. Fiyatlar yükseldikçe alıcının azaldığını belirten Güllü, "Fıstıkçılar Derneği fiyatları aşağı çekmek için çalışıyor. Tüccarlar bile yüksek fiyattan rahatsız. Fıstık fiyatlarını yükselterek kendi topuğumuza sıkıyoruz. Her yıl 150 ton fıstık sipariş eden bir çikolata firması siparişlerini iptal edip fıstıklı ürünleri üretmekten vazgeçti. Şu an fiyatlar 70-80 lira bandında. Fiyatların yükselmemesi bile mutluluk verici" diye konuştu. Fıstığın bir yıl çok bir yıl az ürün veren bir ürün olduğunu anlatan Faruk Güllü şunları söyledi: "Kuraklık, don ve fıstığın az dönemi aynı yıla denk geldi. Fiyatlar çok yükseldi. Ancak bu yıl mevsim iyi gidiyor. Yağışlar güzel. Fıstık ağaçları mart ayında tomurcuklanmaya başlar. Nisan ayında tomurcuklar kendini iyi gösterir. Üreticiler tomurcuğa bakarak o yıl ne kadar rekolte olacağını bilir. Eğer tomurcuk döneminde de bir mani olmaz, tomurcuklanma süreci iyi geçerse fiyatlar dengelenir. Ancak fiyatların yerli yerine oturması bir kaç yılı bulur. Tarım Bakanlığının bu konuda çalışmalar yapıyor. 2-3 yıl önce 2 milyona yakın fıstık ağacı dikildi. Bunların ürün vermesi 5-6 yılı buluyor. Yani bu ağaçlar 2 yıl sonra meyve vermeye başlayacak. O zaman fiyatlar geriler."
MARKAYA İLGİ BÜYÜK
6 ayda 1000 talep geldi
2012 yılından itibaren franchise vermeyen başlayan Güllüoğlu'un İstanbul ve Antalya'da 53 mağazası bulunuyor. 2014 yılını 61 mağaza ile kapatmayı planlayan firma 2015 yılında ise Ankara'ya ilk mağazasını açacak. Anadolu'nun pek çok kentinden yoğun franchise talepleri aldıklarını belirten Faruk Güllü, "Franchise vermeye başladığımızda 6 ayda 1000 talep aldık. Bize ne zaman geleceksiniz diye soruyorlar. Ancak biz üretim tesisi olmadan o şehirde mağaza açmıyoruz. 2015 yılında en az 20 mağaza hedefimiz daha var. Ayrıca corner tipi mağazalarla AVM'lere gireceğiz. 40-50 metre karelik mağazalarda tatlı satışa yapacağız. İlk mağazamızı da Viaport'ta açtık" dedi. Yurt dışında Estonya ve Azerbaycan'da faaliyet gösterdiklerini dile getiren Güllü, "Bu iki ülkede 3 mağazamız var. Katar, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan, Makedonya ve Malezya ile ilgileniyoruz. Önümüzdeki dönem bu ülkelerden bir ya da bir kaçına gireceğiz. Gelecek yıl sonuna kadar da Kıbrıs Lefkoşe'de olmak istiyoruz. Burada üretim tesisi kurup 2-3 mağaza açmak istiyoruz. Almanya'dan çok talep alıyoruz. Orada 120 mağaza planımız var. ABD'de de olmak istiyoruz ancak oraya girmemiz 5 yıl kadar bir süre alabilir" diye konuştu.
17 yaşında rütbe takmaya başlıyoruz
Faruk Güllü, standartları korumak adına fıstığa, yağa ve personele ciddi yatırım yaptıklarını belirterek, "Yağımız Urfa'dan aynı bölgeden aynı tarihte gelir. Bir yıl önce sipariş veriyoruz. Ustaları kendimiz yetiştiririz. Eğitim 17 yaşında çıraklıkla başlar. Askere gidene kadar kalfa olur. Askerden geldikten sonra ustalık rütbesini takarız. Eğitim 8 yıl boyunca sürer. Meslek hayatı boyunca rütbe takmaya devam ederiz. Yıllardır baklavanın tadının değişmemesi de bundandır" dedi.
Ekonomi Servisi