TV'de futbol seyrederken bir gözümüz de 'cep'te

Sporseverler televizyonda spor karşılaşması izlerken bilgisayar, akıllı telefon veya tablet gibi ikinci bir ekran daha kullanıyor.
Futbol karşılaşmalarının paralı yayına geçmesiyle kırathane ve cafe köşeleri mini stadyumlar haline gelmişti. Maç öncesi neredeyse bu mekanlarda yer bulmak imkansızlaşıyordu. Ancak dünyada yaşanan mobil devrim spor alışkanlıklarını da değiştiriyor. Spor karşılaşmalarını televizyonlardan izleme oranında eskiye nazaran düşüş yaşanırken daha çok mobil cihazlar tercih ediliyor. Öyle ki artık taraftarlar futbol heyecanını statlarda ya da kahvehane köşelerinde değil Facebook ve Twitter gibi sosyal mecralarda paylaşıyor.
Dünyanın en büyük dijital spor medyası şirketi Perform'un araştırmasına göre Türkiye'de spor içeriğini takip eden, yani canlı ya da özet yayınları izleyen, spor haberlerini düzenli okuyup izleyen 21 milyonu aşkın sporsever bulunuyor. Online spor içeriğine erişimde en çok tercih edilen cihaz yüzde 78'le dizüstü bilgisayar. Hemen ardından gelen mobildeki yükseliş dikkat çekiyor. Akıllı telefon ve tablet kullanarak spor içeriğini takip edenlerin oranı geçtiğimiz yıl yüzde 64 olurken, bu oranın 2014'te yüzde 68'e yükseldiği görülüyor.
Sporseverlerin yüzde 74'ü, televizyonda spor içeriği izlerken bilgisayar, akıllı telefon veya tablet gibi ikinci bir ekran daha kullanıyor. İkinci ekrandan erişilen içerikler arasında, diğer maçların/etkinliklerin canlı anlatımlarını takip etme, yüzde 53'lük bir oranla açık farkla en çok tercih edilen etkinlik olarak öne çıkıyor. Rapora göre Türkiye'deki sporseverlerin yüzde 62'si spor içeriğini sosyal medya aracılığıyla tüketiyor.
Sosyal medya kullanan sporseverlerin en çok tercih ettiği platform ise yüzde 77 ile Facebook. Facebook'u yüzde 66'lık kullanım oranıyla Youtube, yüzde 49'luk kullanım oranıyla Google+ ve yüzde 44 ile Twitter izliyor. Sporseverlerin yüzde 50'si sosyal medyayı önce spor haberlerinin videolarını izlemek için kullanıyor. Takım ve lig sayfalarını takip etmek ile maç özetlerini izlemek de yüzde 50'ya yaklaşan oranlarla sporseverlerin öncelikli tercihleri arasında yer alıyor.
Televizyon aboneliği için harcadığımız para azalıyor
Son bir yıl içinde televizyonda spor içeriği izlemek için harcama yapan sporseverlerin oranı yüzde 42 seviyesinde bulunuyor. Bu oranın yüzde 35'ini ise abonelik tabanlı TV yayınları için yapılan harcamalar oluşturuyor. Söz konusu oran geçtiğimiz yıl yüzde 50'ye yaklaşıyordu. Aynı şekilde internet üzerinden yapılan harcamalar da azalıyor.
Ömer Temür / omer.temur@tg.com.tr