Otomobil yatırım cazibesini kaybediyor: Sıfırda iptaller başladı, ikinci el pazara döndü
Hem ikinci el hem de sıfır otomobillere getirilen denetimler sonuç getirmeye başladı. Otomobilde yatırım amaçlı alımlar durma noktasına gelirken, lüks segmentte de sipariş iptali başladı. İkinci el otomobil satıcıları ise ilan siteleri yerine oto pazarlara yönlendi.
Ticaret Bakanlığı sıfır ve ikinci el otomobilde stokçuluk ve fahiş fiyatlara karşı denetimler sıklaştırdı. İkinci el araç satışlarında 6 ay ve 6 bin kilometre sınırı, ikinci el araçların sıfır kilometre araç fiyatlarını aşmasını engelleyen düzenlemeler ve yüzde 80 ÖTV diliminin altında araç kalmaması otomobili yatırım aracı olarak görülmesini engelledi. Yılın ilk yarısını tarihi rekorla kapatan otomotiv pazarında talep yavaşlarken, lüks segmentten sipariş iptal haberleri gelmeye başladı.
YATIRIM CAZİBESİ KALMADI
Ekonomi Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberine göre, Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, talepte yavaşlama olduğunu ifade ederken, yatırım amaçlı alımların da durma noktasına geldiğini söyleyerek, “Sadece ihtiyaç sahipleri ve aracını yenilemek isteyenlerin otomobil aldığını görüyoruz” dedi.
Doğuş Otomotiv İcra Kurulu ve Yönetim Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu, son dönemde otomotivdeki talebin yatırım aracına dönüşmesi olduğunu hatırlatarak, “Finansal yatırım araçları enflasyonun altında kaldığı zaman, tüketicinin alternatif yatırımlar aramasından daha doğal bir gelişme olamaz. Seçimden sonra Merkez Bankası’nın ve hükümetin aldığı kararlar tüketicileri yine finansal yatırımlara yönlendirmeye başladı. Otomotiv satışları - tabiri caizse - normalleşmeye başladı. Ayrıca filo şirketlerinin kredi temini zor olduğundan dolayı filo satışları da potansiyelin gerisinde” açıklamasını yaptı.
EN UCUZ OTOMOBİL BİR MİLYON TL
Otomotiv analiz şirketi Cardata’nın verilerine göre, sıfır kilometre otomobil fiyatları yılbaşından bu yana yüzde 49, seçimden bu yana ise yüzde 26 artış gösterdi. İkinci el araçlardaki fiyat artışı ise yılbaşından bu yana yüzde 85 oldu.
Artan fiyatlara paralel yüzde 80 ÖTV diliminin altında model kalmadı. Sıfır kilometre araçlarda 800 bin TL’nin altında sadece 19 model kaldı. Türkiye’de en ucuz otomobili olan B segmentindeki Hyundai i10’un manuel versiyonunun fiyatı 681 bin TL’yi aştı. Yine Türkiye’nin en çok satan modelleri Renault Clio ile Fiat Egea’da üst versiyonlar 1 milyon barajını aştı.
SİPARİŞLER İPTAL EDİLİYOR
Kurdaki hızlı yükselişle fiyatlarda bir anda milyon TL’yi aşan artışların yaşandığı lüks araç segmentinde, tüketicilerin sipariş iptaline yöneldiği ifade ediliyor. Lüks araç segmenti temsilcilerinden Albayrac&Minoto CEO’su Ferhat Albayrak, “Kurdaki yükselişle vergi dilimi değişen araçlarda fiyatlar bir anda çok hızlı yükseldi. Bu nedenle verdiği lüks araç siparişini iptal etmeye çalışanlar olduğunu duyuyoruz. Siparişini iptal edemeyenlerin de kaporasını kurtarmak için aracı satmaya çalıştığı bilgisi geliyor” dedi.
ASIL ETKİ AĞUSTOS AYINDA
Sektör yetkilileri, daha önce verilmiş siparişler nedeniyle satışlardaki daralmanın temmuz ayına çok yansımayacağı, asıl etkinin ağustos sonu itibariyle hissedileceğini ifade ediyor. Temmuz ayında satışların 100 bin adeti aşması bekleniyor. Temmuz 2022’de yaklaşık 52 bin adetlik otomobil ve hafif ticari araç satılmıştı.
Sanayi çevrelerinden edindiğimiz bilgiye göre, talepteki yavaşlama nedeniyle bazı markalar yurt dışı araç tedariki ile ve üretim adetlerinde aşağı yönlü revizyona gidiyor. İhracatta ana pazar olan Avrupa’da da talebin zayıf olması, yerli üreticileri endişelendiriyor.
İKİNCİ ELDE PAZARA GERİ DÖNÜŞ BAŞLADI
İkinci el otomobil satışında internetteki fiyat sınırlamasına takılmak istemeyenler açık oto pazarlarını doldurmaya başladı. İstanbul, Ankara ve İzmir’de bulunan sayıları 25’i bulan bu açık oto pazarları yüzde 80 doluluğa ulaştı.
Kaynak: Ekonomim