'Hava'dan 20 milyar $ kazandık

Dünya havacılık sektörü büyümede yüzde 3.4'lerde kalırken, THY'nin başını çektiği Türk Sivil Havacılığı 2014 yılında yüzde 18.6 büyüme gösterdi
Uçuş güvenliği, ikram ve konforda Avrupa'nın en iyi havayolu seçilen THY, 9 milyar dolar ticaret geliri elde ederek tarihi bir rekora imza attı. THY'yi, 2014'ün başında 100 uçak sipariş veren Pegasus izledi. Sabiha Gökçen'i uçuşlarının merkezi haline getiren Pegasus Hava Yolları, 1.2 milyar doları gelir hanesine yazmayı başardı. Bu arada sadece Türkiye'de değil dünyanın birçok ülkesinde uçaklara yer hizmeti veren TGS, HAVAŞ ve Çelebi, global marka haline geldi. Bu şirketler Almanya, Hindistan, Suudi Arabistan, Tunus, Mısır ve Makedonya'da toplam 5 milyar dolarlık ihale kazandı. Diğer havayolu şirketlerinin gelirleriyle birlikte havacılık sektöründe 2014'de kazanılan toplam gelir 20 milyar doları geçti. Sektörde yaklaşık 1 milyon kişiye istihdam sağlandı.
TAV DÜNYA BİRİNCİSİ
Bu arada Türkiye Cumhuriyeti tarihinde ilk defa bir Türk şirketi, faaliyet gösterdiği alanda dünya birincisi oldu. Ortadoğu ve Körfez bölgesinde üstlendiği havalimanı projeleriyle öne çıkan TAV İnşaat, 1 milyar 245 milyon dolar ciroyla bu alanda dünyanın en büyük şirketi seçildi. TAV İnşaat'ın bugüne kadar üstlendiği projelerin toplam sözleşme bedeli 16.2 milyar doları aştı. TAV'ın amiral gemisi konumundaki Atatürk Havalimanı, Frankfurt'un ardından dünyanın en çok yolcu ağırlayan ikinci havalimanı oldu. TAV, Atatürk Havalimanı'nın yıllık yolcu sayısını 57 milyondan 70 milyona çıkarmak için 83 milyon avroluk yeni yatırım yapacağını duyurdu. DHMİ'nin 2014 yılı verilerine göre de Türkiye'de havayolu ile seyahat edenlerin sayısı bir önceki yıla oranla yüzde 16.7 artarak 160 milyona ulaştı.
ATAK'IN ÜRETİCİSİ
Türk Havacılık ve Uzay Sanayi AŞ (TAİ-TUSAŞ) Türkiye'nin 2023 yılı hedefleri arasında yer alan yüzde 100 yerli uçağın üretimi için Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden sertifika aldı. Sertifikasyon aşamasından sonra çalışmalarını hızlandıran kurum, 2014 yılında temel eğitim uçağı Hürkuş, İnsasız Hava Aracı Anka, Atak Helikopterleri ve Göktürk 2 adlı Türksat 6A uydusunu üreterek adını dünyaya duyurdu. Özellikle ATAK Helikopterleri'ne çok sayıda komşu ülkeden kayda değer siparişler alındı. Bu gelişmeler Türkiye'nin yerli uçak üretimi hedefine adım adım yaklaştığını ortaya koydu.
Cemil Yıldız İSTANBUL