Duble yolda duble kazanç
Ekonomi
Haberleri
Duble yollarla bir çok alanda milyarlarca liralık tasarruf sağlandı.
OSMAN ÇOBANOĞLU/TÜRKİYE GAZETESİ
Türkiye'yi duble yollarla donatmayı hedefleyen hükümet bir yandan 2023 hedefi olan 36 bin 500 kilometrelik yol uzunluğuna ulaşmaya çalışırken bir yandan da tasarruf sağlıyor. Bu yollar aracılığıyla hem iş gücünden hem de akaryakıttan büyük tasarruf sağlandı.
İŞ GÜCÜNDE 22 BİN YIL KAZANDIK
2003 yılından bu güne yapılan bölünmüş yollardan toplam 11 milyar 345 milyon lira tasarruf sağlandı. Bu tasarrufta iş gücünün büyük etkisi bulunuyor. Buna göre, sadece 12 yılda yapılan bölünmüş yollarla iş gücünden 193,5 milyon saate denk gelen 6 milyar 885 milyon TL cepte kaldı. Bu rakamlar toplamda 22 bin 317 yıl zaman tasarrufu yapıldığı anlamına da geliyor. Yine 12 yıl içerisinde yapılan bölünmüş yollarla 1 milyar 176 milyon litre akaryakıt daha az kullanıldı. Bu da 4 milyar 460 milyon lira tasarruf anlamına geliyor.
TOPLAM 15 MİLYAR LİRA TASARRUF
2002 yılına kadar yaklaşık 6 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğu bugün 23 bin 522 kilometreye çıktığından tasarrufun daha da arttığı görünüyor. Türkiye'nin genel bölünmüş yol uzunluğu dikkate alındığında tasarruf miktarı 15 milyar 355 milyon lirayı buluyor. Bu rakamı iş gücünden yapılan 261,9 milyon saat tasarruf yani 9 milyar 319 milyon lira ve 1 milyar 591 milyon litre akaryakıt tasarrufundan 6 milyar 36 milyon lira oluşturuyor.
3 MİLYAR TON DAHA AZ KARBONDİOKSİT
Bölünmüş yolların faydaları arasında çevre de önemli bir yer tutuyor. Yapılan yollarla 3 milyar 120 milyon ton daha az karbondioksit salınımı yapılarak çevreye verilen zarar daha da azaldı.
KAZA ORANLARI DÜŞÜYOR
Türkiye nüfusunun yüzde 9'unda, bin kişiye düşen taşıt sayısında ise yüzde 84'lük artış yaşanmasına rağmen, bölünmüş yollar kazalardaki can kaybını yüzde 7 oranında düşürdü. 2003 yılında 100 milyon taşıt-kilometre başına düşen can kaybı 5,72 iken 2013 yılında 2,33'e düşmüştü. Can kaybında yüzde 59 oranında yaşanan bu düşüşe rağmen 2023 yılına kadar bu 100 milyon taşıt-kilometre başına düşen ölümlerin 1'in altına indirilmesi hedefleniyor.
Türkiye'yi duble yollarla donatmayı hedefleyen hükümet bir yandan 2023 hedefi olan 36 bin 500 kilometrelik yol uzunluğuna ulaşmaya çalışırken bir yandan da tasarruf sağlıyor. Bu yollar aracılığıyla hem iş gücünden hem de akaryakıttan büyük tasarruf sağlandı.
İŞ GÜCÜNDE 22 BİN YIL KAZANDIK
2003 yılından bu güne yapılan bölünmüş yollardan toplam 11 milyar 345 milyon lira tasarruf sağlandı. Bu tasarrufta iş gücünün büyük etkisi bulunuyor. Buna göre, sadece 12 yılda yapılan bölünmüş yollarla iş gücünden 193,5 milyon saate denk gelen 6 milyar 885 milyon TL cepte kaldı. Bu rakamlar toplamda 22 bin 317 yıl zaman tasarrufu yapıldığı anlamına da geliyor. Yine 12 yıl içerisinde yapılan bölünmüş yollarla 1 milyar 176 milyon litre akaryakıt daha az kullanıldı. Bu da 4 milyar 460 milyon lira tasarruf anlamına geliyor.
TOPLAM 15 MİLYAR LİRA TASARRUF
2002 yılına kadar yaklaşık 6 kilometre olan bölünmüş yol uzunluğu bugün 23 bin 522 kilometreye çıktığından tasarrufun daha da arttığı görünüyor. Türkiye'nin genel bölünmüş yol uzunluğu dikkate alındığında tasarruf miktarı 15 milyar 355 milyon lirayı buluyor. Bu rakamı iş gücünden yapılan 261,9 milyon saat tasarruf yani 9 milyar 319 milyon lira ve 1 milyar 591 milyon litre akaryakıt tasarrufundan 6 milyar 36 milyon lira oluşturuyor.
3 MİLYAR TON DAHA AZ KARBONDİOKSİT
Bölünmüş yolların faydaları arasında çevre de önemli bir yer tutuyor. Yapılan yollarla 3 milyar 120 milyon ton daha az karbondioksit salınımı yapılarak çevreye verilen zarar daha da azaldı.
KAZA ORANLARI DÜŞÜYOR
Türkiye nüfusunun yüzde 9'unda, bin kişiye düşen taşıt sayısında ise yüzde 84'lük artış yaşanmasına rağmen, bölünmüş yollar kazalardaki can kaybını yüzde 7 oranında düşürdü. 2003 yılında 100 milyon taşıt-kilometre başına düşen can kaybı 5,72 iken 2013 yılında 2,33'e düşmüştü. Can kaybında yüzde 59 oranında yaşanan bu düşüşe rağmen 2023 yılına kadar bu 100 milyon taşıt-kilometre başına düşen ölümlerin 1'in altına indirilmesi hedefleniyor.