Dağları delip yolları aştılar! Tünelin ucunda büyük tasarruf

Türkiye’de 2002 yılında sadece 50 km olan tünel uzunluğu 13 kat artışla 650 kilometreye çıktı. Bununla birlikte 200 kilometrelik tünel inşaatı ise devam ediyor. Tüneller milyarlarca lira tasarruf sağlayıp ülke ekonomisine büyük katkıda bulunurken, ihracat pazarlarına da yeni tüneller açıyor.
ÖMER TEMÜR'ÜN HABERİ
Dünyanın en büyük 10 ekonomisi olma hedefine emin adımlarla ilerleyen Türkiye bu yolda altyapı çalışmalarını tamamlamak üzere. Türkiye’nin geleceği için sadece ulaşım ve altyapı için son 20 yılda 1 trilyon 600 milyar liranın üzerinde yatırım gerçekleştirildi. Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli, Ankara-Niğde Otoyolu, 1915 Çanakkale Köprüsü gibi dünyanın en gözde projeleri Türk mühendis ve müteahhitlerle gerçekleştirerek dünyanın hizmetine sunuldu. Söz konusu dönemde otoyol uzunluğunu 3 bin 633 kilometreye ulaşırken tünellerin uzunluğunu da 13 kat artırarak 50 kilometreden 650 kilometrenin üstüne çıktı. Bununla birlikte inşaatı süren 200 kilometrelik tünel inşaatı devam ediyor. İşte o tüneller:
ZİGANA
Karadeniz’i Orta Doğu’ya bağlayacak
● Türkiye’yi kuzey ve güneyini birbirine bağlaması açısında hayati öneme sahip olan Zigana Tüneli açılış için gün sayıyor. 14,5 kilometre uzunluğu ile dünyanın üçüncü ve Avrupa’nın en uzun çift tüp kara yolu tüneli olma özelliğine sahip Zigana, nisan ayında hizmete girecek. Trabzon’u Gümüşhane üzerinden Bayburt, Aşkale ve Erzurum’a bağlayan tünel ile seyahat süresi 30 dakika azalacak. Zamandan 40 milyon lira, akaryakıttan 99 milyon lira olmak üzere yıllık 139 milyon lira tasarruf ettirecek olan tünel aynı zamanda Karadeniz ile Körfez ülkelerini birbirine bağlayacak.
PİRİNKAYALAR
Kafkaslara açılan tünel
● Keskin ve dik virajlarıyla sürücülerin korkulu rüyası olan Pirinkayalar Geçidi'nde yapılan Pirinkayalar Tüneli, Erzurum’u Artvin ve Gürcistan üzerinden Kafkaslara bağlıyor. 2.246 metre uzunluğundaki tünel ile yıllık 18 milyon TL'lik tasarruf sağlanacak. Tünelin Doğu Anadolu başta olmak üzere Türkiye’nin ticaretine katkıda bulunması bekleniyor.
AKÇATEPE-1
40 dakikalık yol 15 dakikaya düşecek
● Ordu Çevre Yolu Projesi'nde yer alan Akçatepe-1 Tüneli'nde ışık göründü. 440 metre uzunluğundaki çift tüplü Akçatepe-1 Tüneli 2023 yılında hizmete girecek. Ordu Çevre Yolu ve tünel ile birlikte 40 dakikalık seyahat süresi 15 dakikaya inecek. Projenin tamamlanmasıyla birlikte; bir senede 6 bin 248 ton emisyon azaltımı, zamandan 198 milyon lira, akaryakıttan 31 milyon lira olmak üzere yıllık 229 milyon liralık tasarruf sağlanacak.
DEMİRKAPI
2.400 yıllık güzergâh
● Demirkapı Tüneli ile 2.400 yıllık antik güzergâh yeniden canlanıyor. Antalya ile Konya arasında inşaatı süren ve trafiğe açıldığında 4 dakikada karasal iklimden Akdeniz iklimine geçişi sağlayacak Demirkapı Tüneli ve bağlantı yolunda sona gelindi. Fiziki çalışmaların yüzde 80’inin tamamlandığı 5 bin metrelik çift tüpten oluşan Demirkapı Tüneli, hizmete girmesiyle Antalya ve Konya’yı birbirine bağlayacak. tünel, bölgeye yerli ve yabancı turisti de beraberinde getirecek.
PHASELİS
Üç bölgeyi bağlıyor
● Her yıl milyonlarca turisti ağırlayan, tarımsal faaliyetlerle de öne çıkan Antalya’da ulaşımı rahatlatan Phaselis Tüneli Akdeniz'i, Ege ve İç Anadolu Bölgelerine bağlıyor. 1.305 metre uzunluğunda 2x2 şeritli çift tüpten oluşan tünel ile seyahat süresi de 10 dakika kısaldı.
SALARHA
70 yıllık hayal gerçek oldu
● Rize şehir merkezi ile Salarha Vadisi’ni kavuşturan Salarha Tüneli ile 70 yıllık hayal gerçekleşti. Rize’nin kuzey ve güneyini en yakın istikamette birleştiren yaklaşık 3 bin metre uzunluğundaki çift tüp Salarha Tüneli ile mevcut güzergâh 8,75 kilometre ve 15 dakika kısaldı. Böylece 46 milyon liralık tasarrufla ülke ekonomisine katkı sağlayacak.
TROYA VE ASSOS
Aşılmayan dağlar geçildi
● Marmara Bölgesi’nin en önemli projelerinden Çanakkale Ayvacık-Küçükkuyu Yolu Assos ve Troya Tünelleri önceki gün hizmete girdi. Assos tüneli 1.700 metre, Troya tüneli ise 4 bin 17 metre uzunluğundan oluşuyor. Çanakkale’yi İzmir ve Balıkesir’e bağlayan tünellerle yaklaşık 50 dakikada geçilen Kazdağları rampaları 5 dakikada aşılacak. Tüneller ekonomiye yılda 100 milyon TL’nin üzerinde katkı sağlayacak.