Avrasya tüp geçidi, boğaz köprülerine nefes aldıracak

Marmaray'ın ardından İstanbul Boğazı'nı yerin altından geçecek ikinci proje olan "Avrasya Tüp Geçidi" kapılarını medyaya açtı
Hükümetin dev projelerinden birin de daha sessiz sedasız çalışmalar sürüyor. Kazlıçeşme-Göztepe arasını 100 dakikadan 15 dakikaya indirecek Avrasya Tüp Geçidi''nde 1270 metre ilerleme sağlandı. Yüzde 38'i tamamlanan projede 95 metre derinliğe ulaşılırken, bir ay sonra projenin en derin noktası olan 106 metreye ulaşılması bekleniyor. Yaklaşık 1.3 milyar dolara mal olacak proje tamamlandığında boğazdaki köprülerinde trafik yoğunluğu yüzde 10, Haliç üzerindeki Unkapanı ve Galata köprüsünde yüzde 17 azalacak. Ancak trafiğe neden olacağı gerekçesiyle büyük araçların ve toplu taşıma araçlarına tünelden geçişine izin verilmeyecek. Avrasya Tüp Geçiti''nden geçişler 4 dolar artı KDV olacak.
Avrasya Tüp Geçidi Projesi ilk defa basın mensuplarını kapılarına açtı. Yapı Merkezi Holding'in üstlendiği proje hakkında önemli açıklamalarda bulunan Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, "Bu mühendislik harikası projenin arkasında Türk mühendis, teknisyen ve işçilerimiz var. Avrasya Tüneli'nde çalışmalar 24 saat çalışmalar devam ediyor. 1270 metrelik bir ilerleme sağlanmış durumda. Dünyanın en önemli projelerinden birisi. 4 katlı bir apartmandan daha yüksek bir tünel açma makinası söz konusu" dedi. Tünel çalışmalarını nisan ayında başlandığını hatırlatan Elvan, "Bugün üçte birini tamamladık. 2015 sonu itibariyle tünel çalışmaları tümüyle tamamlanmış olacak. Bağlantı tünellerinin de yaklaşık yüzde 40'ının tamamlandı. Şuanda hedefimizin önünde bir ilerleme söz konusu. Projenin 2017 yılının Ağustos ayında normalde bitirilmesi planlanıyordu. İnşallah 2016 sonu itibariyle buradan araçlarımızla geçmiş olacağız. İnşaatı yapan firmaya 68 bin 500 araç garantisi verdik. Ancak tünel açılır açılmaz 100 bin civarında aracın geçişi bekliyoruz. 68 binden fazla geçiş olması halinde elde edilen gelirin yüzde 70'i yüklenici firmaya, yüzde 30'u da bakanlığımıza aktarılacak" diye konuştu.
Projenin 3 milyon araçlı İstanbul trafiğini rahatlatacağını ifade eden Elvan, mevcut köprülerin kapasitesinin dolduğunu yineledi. Elvan şunları söyledi: "İstanbul'daki araç sayısında yüzde 60-70'e varan bir artış olmasına rağmen Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinden geçen araç sayısında artış yok. Çünkü kapasite dolmuş durumda. Marmaray'la bir nebze de olsa rahatlama oldu. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'yle yine bir rahatlama sağlanacak. Ancak sorun bitmeyecek, çünkü İstanbul göç almaya devam ediyor. Günde yaklaşık 1,5 milyon kişi Boğazdan geçiyor." Özellikle Kadıköy-Sirkeci yönünde seyahat edenlerin tüneli yoğun kullanmasını beklediklerini aktaran Elvan, "Biz özellikle Yenikapı tarafında ve Göztepe kavşağına kadar olan kesimlerde çalışmalara devam ediyoruz. Şerit sayısını artırıyoruz. Özellikle tünel çıkışından itibaren birer şerit artırılmış olacak" diye konuştu.
Bayezid bir günde 10 metre ilerliyor
14,6 kilometrelik Avrasya Tüneli projesinin 5,4 kilometrelik bölümü deniz tabanı altında inşa ediliyor. Projenin 3,4 km uzunluğundaki Boğaz Geçişi tünelinde dünyanın en gelişmiş TBM (Tunnel Boring Machine - Tünel Açma Makinesi) teknolojisinden yararlanıyor. Yıldırım Bayezid adı verilen makine, bentonit bulamacı kullanan tünel açma makinaları içinde 11 bar değerindeki işletme basıncı ile dünyada ikinci sırada olup 13,7m kazı çapı ile de dünyada 6. sırada yer alıyor. Günde 10 metre ilerleyen makine tünel açma işlemlerini tamamen otomatik olarak yapıyor. Neredeyse işçinin eli bile değmiyor Tünelden çıkarılan harfiyatlar suyla balçık haline getirildikten sonra borular vasıtasıyla dışarıya atılıyor. Tünelin içerisine kaplanan beton bloklar da Yıldırım Bayezid tarafından yapılıyor.
Ambarlı Limanı'nın taşınması gündemde değil
Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan son yıllarda yoğun göç alan Beylikdüzü, Avcılar ve Esenyurt ilçelerinin kesişme noktasında bulunan Ambarlı Limanın Tekirdağ'a taşınmasıyla ilgili olarak herhangi bir çalışmalarının bulunmadığını söyledi. Elvan , ancak TIR'ların İstanbul trafiğinden çekilmesi için deniz ulaşımına ağırlık vereceklerini bildirdi. Bu konuda proje hazırladıklarını belirten Elvan, rampalar oluşturacaklarını dile getirdi. Marmaray'ın Gebze- Halkalı ayağının yapımında görülen iş yavaşlatmaya yönelik de konuşan Elvan, ilgili firmaya gerekli uyarıların yapıldığını söyledi. Elvan, farklı firmalarla da görüşmelerin sürdüğünü belirterek, dev projelerin askıya alınması gibi durumların söz konusu olmadığını anlattı. Elvan, metro Seyrantepe bağlantısıyla ilgili olarak ise 2. hattın 2015 yılı mart ayında açılacağı bilgisini paylaştı.
1.5 ay sonra İstanbul için dev bir proje açıklayacağız
İstanbul'a özel önem verdiklerini belirten Bakan Lütfi Elvan yaklaşık 1.5 ay sonra trafiği rahatlatmaya yönelik dev bir projeyi açıklayacaklarını söyledi. Projeyle ilgili çalışmaların 4-5 aydır yoğun bir şekilde sürdüğünü anlatan Elvan, projenin detayları hakkında ise bilgi vermedi.
ÖMER TEMUR TÜRKİYE GAZETESİ