Arap’ın çayına bisküvi katıp 3,5 milyara konacak

33 yıl önce 200 bin dolar ihracatla Körfez’de yola çıkan Ülker, bugün 300 milyon doları aşan ihracatını 10’a katlamak istiyor
FİKRET ÇENGEL RİYAD
Atıştırmalık pazarda Ülker, Godiva ve McVitie’s’i tek çatı altına toplayarak Pladis markasıyla dünya pazarında ilk dört şirket arasına girmeyi başaran Yıldız Holding, Asya ve Afrika’daki varlığını artırmak için gaza bastı. Bu amaçla Asya ve Afrika pazarını kapsayan MENA bölgesinin merkez üssünü Suudi Arabistan olarak belirleyen Yıldız Holding, bu ülkedeki iki fabrikasının kapısını ilk defa Türk basınına açtı.
Önce Cidde’deki, ardından da Riyad’daki fabrikayı gezdik. İş gezisinin Cidde durağında bir araya geldiğimiz Pladis’in CEO Yardımcısı Mehmet Tütüncü, bölgeye ilişkin stratejilerini anlattı. Orta Doğu ve Kuzey Afrika (MENA) bölgesinde 260 milyon tüketiciye ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Tütüncü, Pladis’in geçen yıl yaptığı 14,1 milyon liralık brüt satışın yüzde 38’inin Türkiye, MENA ve Orta Asya Bölgesi’nden geldiğini belirtti.
MENA’DA BÜYÜYECEK
Önümüzdeki üç yıl, Pladis için her yıl ortalama yüzde 15 civarında bir büyüme hedeflediklerini kaydeden Tütüncü, “Bu büyümeyi, ana pazarlarımıza yenilerini ekleyerek yapacağız. Şu anda Pladis’in iki ana pazarı var; Türkiye ve İngiltere. Öncelikli pazarlarımızı ise Orta Doğu ve Kuzey Afrika, Kuzey Amerika ve Sahra Altı Afrika olarak belirledik. 2019’a geldiğimizde MENA’nın, Pladis’in satışlarının içinde yüzde 12 payla üçüncü ana pazar olacak” dedi.
3,5 MİLYAR DOLARLIK HEDEF
Ülker’in global yolculuğuna 1974 yılında Kuveyt’e yaptığı 200 bin dolarlık ihracatla başladığını hatırlatan Tütüncü, “O nedenle Orta Doğu, Ülker dünyasında önemli bir yere sahip. Ülker de Orta Doğu için çok özel bir marka. Bu bölgedeki Suudi Arabistan, Lübnan, Katar, Irak, Birleşik Arap Emirlikleri gibi pek çok ülkede zaten lider olan bir marka” diye konuştu. MENA Bölgesi bisküvi ve çikolata pazarı büyüklüğünün 3,5 milyar dolar civarında olduğuna işaret eden Tütüncü, bölgenin en büyük iki pazarının 1 milyar dolarla Suudi Arabistan ve 900 milyon dolarla Mısır olduğunu anlattı. Tütüncü, bu nedenle Pladis’in MENA büyümesinin lokomotifini de Suudi Arabistan ve Mısır’ın oluşturacağına işaret etti.
KÖRFEZ DAHA ÇOK ATIŞTIRACAK
Tütüncü, şunları kaydetti: “Bizim Ülker ve McVitie’s ile birlikte MENA pazarındaki toplam büyüklüğümüz 320 milyon dolar. Yani önümüzde gidecek daha uzun bir yol var. Üç yıllık dönemde, Orta Doğu ülkelerinin tamamında McVitie’s’in de gücüyle bisküvi pazarında 1. veya 2. olmayı, çikolata, sakız ve şekerde rekabet edebilen güçlü markalar geliştirmeyi, yılda en az yüzde 15 ciro büyümesi sağlamayı hedefliyoruz. Suudi Arabistan’daki üretim tesislerimizi bölge için merkez hâline getireceğiz. Ve tabii bütün bunları başarıyla gerçekleştirmek için insan kaynağımıza yatırım yapacağız.”
ARAP ÇAYINA TÜRK BİSKÜVİSİ
Suudi Arabistan pazarına ilişkin detaylı bilgileri ise Pladis Orta Doğu Başkanı Mert Altınkılıç verdi: Suudi Arabistan’da iki fabrikamızda 900 kişilik çalışanımızla yıllık 40 bin ton üretim yapıyoruz. Cidde’deki FMC fabrikamız, aynı zamanda Ülker’in ilk önemli yurtdışı yatırımı. 2000 yılında üretime başladı. Burada Ülker Tea Biscuits, Biskrem, Chocosandwich ve Halley üretiyoruz. Riyad’daki IBC fabrikamızda ise McVitie’s markalı bisküvilerin üretimini gerçekleştiriyoruz. Suudi Arabistan, MENA bölgemizin en büyük pazarı. 2016 yılı itibariyle 140 milyon dolarlık ciroya sahibiz. Yani toplam MENA ciromuzun yüzde 43’ü sadece Suudi Arabistan pazarından elde ediyoruz. Ülker pazarda lider ve bisküvi kategorisinde ilk akla gelen marka. Pladis, Ülker ve McVitie’s ayrı ayrı pazarın birinci ve ikincisi. İkisi birlikte yüzde 20,1’lik pazar payı ile açık ara lider.”
Kız istemeye Godiva ile gidiliyor
∂ Atıştırmalık pazarda Körfez bölgesinde liderliğe kilitlenen Ülker, dünya markası Godiva ile Arabistan’da hedef büyüttü. Dünya’daki en büyük Godiva mağazasını Arabistan’ın başkenti Riyad’da faaliyete geçiren Pladis, 6 yeni mağaza açarak toplam 10 şubeye ulaşacak. Suud Kraliyet ailesi mensupları başta olmak üzere ikramlarında Godiva ürünlerini tercih ediyor. Ziyaretler ve kız istemelerde de Godiva ürünleri dikkat çekerken, hediyelik çikolata tepsilerinde fiyatlar 5 bin liraya kadar çıkıyor. Yine Riyad’da yapılan resmî zirvelerin tercihi Godiva olurken yakın zamanda yapılan bir zirvede 1 milyon liralık sipariş yapıldı.
Tüketiciyi dinledi hurmalı bisküvi üretti
En beğenilen tatlardan olan Hurma, birçok kategoride yer alıyor. Ülker’in de Ülker Tamr Biscuit adı altında hurmalı bisküvisi var. Suudi Arabistan’ın nüfusu 32,7 milyon, hane başına düşen kişi sayısı ortalama 6,4 kişi. Dolayısıyla, süpermarketlerden ve hipermarketlerden yapılan atıştırmalık alışverişinde birçok ülkeden farklı olarak adet ürün şeklinde değil 10’lu, 12’li, 20’li ürün içeren kutular tercih ediliyor.
Mehmet Tütüncü, PladIs CEO Yardımcısı olarak atandı
Yıldız Holding’in atıştırmalık şirketi Pladis’in Türkiye, MENA ve Orta Asya’dan sorumlu CEO’su Mehmet Tütüncü’nün görev ve yetki alanı genişledi. Pladis CEO Yardımcısı olarak görev yapacak olan Tütüncü, yeni yapılanma sonrasında mevcut sorumluluklarına ek olarak Güney Amerika, Hindistan ve Pakistan’dan da sorumlu olacak. Mehmet Tütüncü, yeni görevinde Pladis CEO’su Dr. Cem Karakaş’la birlikte çalışacak.
320 milyon dolara ulaştı
l 1974 yılında Ülker’in 200 bin dolarlık ihracatıyla başlayan Orta Doğu yolculuğu, McVitie’s ile daha da hızlandı. Bugün itibarıyla Suudi Arabistan’da iki, Mısır’da da bir fabrikası bulunan Pladis’in MENA’daki satış hacmi 320 milyon dolara ulaştı.
l Pladis, 2016 yılını 14,1 milyar TL’lik brüt satış rakamı ile kapattı. Bu rakamın yüzde 38’i Türkiye, MENA ve Orta Aysa Bölgesi’nden geldi. MENA’nın Pladis satışları içindeki payı ise tek başına yüzde 7 oldu. 2019 yılına gelindiğinde bu oran yüzde 12’ye yükselmiş olacak.