Adım adım teknoloji harikası Togg'a giden yol! Efsane böyle doğdu

Düzenleyen:
- Güncelleme:
Adım adım teknoloji harikası Togg'a giden yol! Efsane böyle doğdu

Ekonomi Haberleri

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın 2011’de fitilini ateşlediği, hareket başlamayınca “Bir babayiğit arıyorum” diye güçlendirdiği istek, 2017’de ete kemiğe büründü. Türkiye’nin teknoloji devleri ile dünyanın peşinde koştuğu otomotiv dehası Gürcan Karakaş ve tasarım harikası Murat Günak’ın güç birliğiyle doğan Togg, Cumhuriyet Bayramı’nda, 29 Ekim’de banttan iniyor...

ALİ ÇELİK'İN HABERİ

Türkiye, Devrim ile başlayan, Anadol ile devam eden ama bir türlü başarıya ulaşamayan hayaline 29 Ekim 2022 günü kavuşuyor. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katılacağı törenle 29 Ekim Pazar günü, bu büyük hayalin final sahnesine şahit olacağız...

Aradan geçen dönemde bir otomobilden çok bir teknoloji harikası hâline gelen TOGG için hayal, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın bundan 11 yıl önce, 20 Ocak 2011 tarihindeki TÜSİAD toplantısında ‘Başbakan’ sıfatıyla yaptığı konuşmasında “Otomotiv sektörünün babaları burada. Gelin bu işi halledin” sözleriyle başladı. Aynı yıl bir traktör fabrikasında “Yarım asırdan fazladır faaliyette bulunduğumuz sektörde kendimize bir model oluşturmamızın vakti gelmiştir. Bu işe girecek bir babayiğit vardır” sözleri kıvılcım oldu. Ardından Mayıs 2014’te Ford’un Yeniköy fabrikasında bu konudaki inancını tekrarladı ve dönemin TÜBİTAK yönetimi devreye girdi. 2015’te otomobil dünyasından çekilen İsveçli SAAB ile iş birliğine imza atıldığı duyuruldu. Hatta üretim projesinin hatalı olduğu sonradan görülen, güncelliğini yitirmiş dört farklı modelin altyapısı satın alındı.

DÜKKÂNI KAPATIP GİDELİM

Bu heyecan fitili ateşlenmişti ama yaşanan terör saldırıları, Ankara’da patlayan bomba, havaalanı saldırısı, 15 Temmuz 2016’daki darbe girişimi derken, yerli otomobil hamlesinin şahlanmasına imkân kalmıyordu. 2017’de Cumhurbaşkanı sıfatıyla yine bir TÜSİAD toplantısına katıldığında, somut adım atılmamasından duyduğu üzüntüyü “Bu salondan bir babayiğit çıkaramıyorsak, dükkânı kapatıp gidelim” çıkışını yaptı.

Bir süre sonra Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Genel Kurulunda da direkt TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’na hitap etti ve elini taşın altına koymasını istedi Cumhurbaşkanı sıfatıyla Erdoğan... Bu adımların hemen ardından Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) lanse edildi ve yönetim kurulu başkanlığına Rifat Hisarcıklıoğlu seçildi. TOBB koordinasyonunda başlayan girişimde Anadolu Grubu, BMC, Akkök, Turkcell ve Zorlu Holding’in katılımıyla girişim tamamlandı, TOBB yüzde 5, diğer ortaklar yüzde 19 payla sahip oldu.

Adım adım teknoloji harikası Togg'a giden yol! Efsane böyle doğdu

ALANININ EN İYİ CEO’SU

Almanya’da en iyi 100 yönetici arasında gösterilen, dünya devlerini peşinden koşturan Gürcan Karakaş, Haziran 2018’de TOGG CEO’su olarak tayin edildi. Bu noktada ok yaydan çıkmış, işin ehli profesyoneller direksiyona geçmişti. Bir yıl boyunca herkes prototip bekledi. Bu bekleyiş sırasında muhalefet ve bazı ülke düşmanı kesimler yerli otomobil konusunu alaycı tavırlarla eleştirmeye başladı.

Cumhurbaşkanı Erdoğan Mart 2019’da konsorsiyuma seslendi ve ‘hızlanma’ talimatı verdi. Gebze’de Bilişim Vadisi’ne taşınan şirketin geliştirdiği ilk prototip, Sanayi ve Teknoloji Bakanı’nın 20 Aralık 2019’da sosyal medyadaki paylaşımıyla ortaya çıktı.

Cumhurbaşkanı Erdoğan, resmî tanıtımın 27 Aralık 2019’da yapılacağını duyururken iki elektrikli SUV modelinin yanı sıra bir de sürpriz modelin tanıtılacağı ifade etti. Aynı gün ilk defa otomobilin iç mekân fotoğrafları da yayınlandı. Ardından aralık ayı sonunda aracın test sürüşüne dair ilk kamuflajlı görüntüleri medyada yer aldı. 27 Aralık günü Gebze’deki Bilişim Vadisi’ndeki ön gösterimde, kırmızı beyaz yerli ve millî SUV ve sedan modelleri tanıtıldı. Yine bizzat katılarak şahit olduğum bu toplantıda Cumhurbaşkanı Erdoğan Gemlik’te TSK’ya ait dört milyon metrekarelik alanın bir milyon metrekaresinde fabrika kurulacağını açıkladı. Ardından başta Barcelona olmak üzere pek çok fuarda sergilenen, Amerika’da dünyanın en büyük teknoloji fuarında boy gösteren Avrupa Birliği Fikrî Mülkiyet Hakları Ofisi ve Çin’de tasarım tescili yapıldı.

Artık tarihler 9 Temmuzu gösteriyordu... TOGG ismini resmî marka olarak alan yerli ve millî otomobil projesi, sosyal medya hesabından “Her adım bir sonrakinin başlangıcı olmaya ve heyecanımızı tazelemeye devam ediyor” ifadeleri ile fabrikanın temel atma töreninden kareler paylaşıldı ve ardından fabrikaya konulan her tuğla 24 saat canlı yayınlarla gösterimde kaldı.

Adım adım teknoloji harikası Togg'a giden yol! Efsane böyle doğdu

MURAT GÜNAK TOGG DEDİ

TOGG’un tasarımında her ne BMW, Ferrari, Lamborgini gibi markalara hizmet veren tasarım şirketi Pininfarina’nın adı geçse de 150 bin saatlik projede son imzayı atan kişi Murat Günak oldu. Daha önce Ford Almanya, Mercedes-Benz ve Peugeot’da tasarım ekiplerine liderlik yapan Günak, TOGG ekibine katılmadan önce ise Volkswagen Grubu’ndaki bütün markaların tasarım bölümü başkanıydı.

Teknoloji tarafında ise Apple, Nissan, Reanult, FIAT gibi birçok dünya devinden transfer olan Türk mühendisler görev yapıyor. Bu durum Avrupalı birçok markayı TOGG’a karşı tedirgin ediyor, çünkü geliştirilen her yeni teknoloji rakipler daha görmeden tescilleniyor. 27 AB ülkesi ile Çin, Japonya ve Rusya’da tescillenen TOGG C-SUV, “Profesyonel Konsept” kategorisinde birçok ünlü markanın sahip olamadığı bir ödülde imzasını attı. 

GÜVENLİĞİ ZİRVEDE

EURO NCAP testlerini 5 yıldızla alırken bu noktada başlık açmak gerekiyor. Hâlihazırda ülkemizde en çok satan otomobillerin başında gelen Fiat Egea bile bu testten üç yıldız almayı başarırken trafikte gördüğümüz birçok modelde bir ve iki yıldızla yol almaya devam ediyor. Öte yandan sadece araç içindeki yolcuları değil, şehir hayatında trafikte her an karşımıza çıkabilecek yayalara karşıda birçok teknolojik sensör vasıtası ile sürücü daha farkına bile varmadan araç kendi kendine güvenlik protokolllerini yerine getiriyor.

Adım adım teknoloji harikası Togg'a giden yol! Efsane böyle doğdu

4,8 SANİYEDE 100 KM

Gücünü lityum iyon pillerden alan TOGG, açıklanan verilere göre tek şarj ile batarya kapasitesine göre 300 km ve 500 km menzile sahip iki farklı pakete sahip olacak. Araçta yer alacak rejeneratif fren sistemi ile yavaşlamalarda motorların dinamo gibi çalışması ve pili tekrar şarj ederek menzili yüzde 20’ye kadar uzatması sağlayacak.

Aracın arkadan itişli 200 HP ve dört tekerden çekişli 400 HP olmak üzere iki farklı motor gücünde üretilmesi duyurulan otomobilde son hızı güvenlik protokolleri gereği yazılımla 180 km/sa. olarak ayarlanırken, 400 HP versiyonunda 0-100 km/sa. hızlanması 4,8 saniye, 200 HP versiyonunda ise 7,6 saniye gibi bir çok spor otomobili geride bırakır nitelikte.

ELEKTRİKLİ OTOMOBİLE GÜNEŞ ENERJİLİ ŞARJ

Togg yollara çıkmadan bütün ülkede sanayiyi dönüştürme etkisi oluştu. Türkiye’nin ilk güneş enerjisi ile çalışacak hızlı şarj istasyonu kuruldu. DBE Holding bünyesindeki GIOEV markası, bu istasyonlardan ilkini İstanbul’da hayata geçirdi. Marka, 300 kW DC şarj ünitelerinin bulunduğu istasyonlarıyla 25 dakikada şarj imkânı sağlayarak elektrikli araç kullanıcılarını çok daha hızlı hedefine ulaştırmayı amaçlıyor.

Düzenleyen:  - Ekonomi
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...