200 milyon dolarlık truva atı
P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Yönetim Kurulu Başkanı Turnaoğlu, Türkiye’deki ürünlerin yüzde 70’inin yerel imkânlarla üretildiğini belirterek, “Türkiye’den her yıl yarım milyar dolar satın alma yapıyoruz. 387 tedarikçimizden 82’si yurt dışındaki P&G’lere 200 milyon dolar ihracat yapıyor” dedi
ÖMER TEMÜR'ÜN HABERİ - Türkiye’ye bugüne kadar 1 milyar dolarlık yatırım yapan ABD’li P&G, Gebze’de üretimin yanı sıra yerli işletmeleri yurt dışına taşıyor. Yıllık cirosu 80 milyar doları bulan P&G, Türkiye’deki 82 yerli firmadan her yıl 200 milyon dolarlık alım yaparak ihracata katkı sağlıyor. P&G Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu, Gebze’deki iki ayrı fabrikada temizlik maddeleri, kişisel bakım ve hijyen ürünleri alanında üretim yaptıklarını belirterek, “P&G, 1837’de kurulan 180 ülkede faaliyet gösteren yüzde 100 halka açık bir şirket. New York borsasına kote. Sahibi yok diyebiliriz. Türkiye’de ise 1987’den beri faaliyet gösteriyoruz. Türkiye’de 20 markamız var. Gebze’de Ariel, Fairy, Prima, Orkid, Oral B, Gilette gibi markalarla üretim yapıyoruz. 7-8’inde lideriz. 20 ülkeye ihracat yapıyoruz. Ariel ile 8 yıldır deterjanda, Prima markasıyla da çocuk bezinde 10 yıldır ihracat şampiyonuyuz” dedi.
TÜRKİYE HEP İLK 15’TE
Türkiye’nin 180 P&G ülkesi arasında her zaman ilk 15’te yer aldığını dile getiren Turnaoğlu, “Türkiye’ye bugüne kadar 1 milyar dolarlık yatırım yaptık. Gebze’deki fabrika Polonya ile Hindistan arasında en büyük üretim tesisi. Robotlar, yapay zekâ ve otomasyonla üretim yapıyoruz. 2500 kişiye doğrudan ve dolaylı olarak istihdam sağlıyoruz. Türkiye’deki ürünlerin yüzde 70’i yerel imkânlarla üretiliyor. 387 tedarikçimiz var. 200’den fazlası yüzde 100 yerli firma. Türkiye’den her yıl yarım milyar dolar satın alma yapıyoruz. Tedarikçilerimizin 82 tanesi yurt dışındaki P&G’lere 200 milyon dolarlık ihracat yapıyor. Gaziantepli Gülsan firması ile çalışıyoruz. Yurt dışında depolama işlemlerini yapıyor. İstanbul’da Elit Plastik. Geçen yıl yarım milyar dolara Finlilere satıldı. Ariel’in ambalaj malzemeleri ile çocuk bezlerinin dış ambalajını yapıyor. Ayrıca yurt dışından getirdiğimiz ürünleri burada yerlileştirerek iç piyasaya sunuyoruz. Yerlileştirme oranımız yüzde 70’ler civarında. Gebze’de Ar-Ge merkezimiz var. 10’un üzerinde proje yapıyoruz. Bu merkez de yerlileştirmeye katkı sağlıyor” ifadelerini kullandı. Turnaoğlu mevcut markaların dışında gelecek 18 ay içerinde yeni bir markayı da Türk tüketicilerle buluşturacaklarını bildirdi.
DOĞUM AZALIYOR BEZ SATIŞI AZALIYOR
Tüketici alışkanlıklarına da değinen Turnaoğlu, diş fırçası, ağız sağlığı, kozmetik, saç bakım ve deodorant sektörünün büyüdüğünü aktardı. Turnaoğlu, ağız sağlığında hızlı bir şekilde şarjlı fırçaya dönüş olduğunu belirterek bebek bezinde ise pazarın küçüldüğüne vurgu yaptı. Turnaoğlu, şu bilgileri verdi: “Çünkü Türkiye’de doğumlar azalıyor. Raflara bakarsanız bebek bezi rafları daralmaya başladı. Daha önce yılda 1,2 milyon bebek doğarken doğum oranı 1 milyona düşmüş durumda. Pazarda her yıl yüzde 1 gerileme var. 5 yılda yüzde 5 düşüş gerçekleşti. Bebek bezinde hızlı büyüyen pazar şu anda Özbekistan. Avrupa’da en çok bebek doğan ülke Rusya, ikinci Türkiye. Özbekistan yakında Türkiye’yi geçecek.”
Türkiye’de özellikle Gaziantep’in bebek bezi üretiminde öne çıktığını belirten Turnaoğlu, “Buradaki çocuk bezi üretim hattı sayısı bütün Avrupa’nın toplamından fazla. Çoğu yurt dışına satıyor. Herhangi bir üçüncü ülkede bilinen global markaların dışındaki markalar ya Türk ya da Çinli. Ancak şöyle bir durum var: Doğum azaldığı için üretim tonaj bazında düştüğü için atıl kapasite ve maliyet artıyor. B:u da kaliteye olumsuz yansıyor. Ancak biz kaliteden ödün vermedik. Yüzde 50 premium ürüne döndük.”
YEMEĞİ EVDE YEDİK, PARAYI BULAŞIK DETERJANINA YATIRDIK
Tankut Turnaoğlu yüksek enflasyonun da tüketim alışkanlıklarını değiştirdiğine dikkat çekerek, “Bulaşık deterjanının bundan olumlu etkilendiğini söyleyebiliriz. Enflasyonla birlikte dışarıda yemek yiyenlerin sayısı azaldı, evde yiyenlerin sayısı arttı. Bu da tabii ki bulaşık demek. Bulaşık artınca bulaşık ürünlerimizin satışları da arttı. Temizlik ürünlerinde tarafında sıvılar gelişiyor ama hâlâ toz deterjan büyük. Toz yüzde 70, sıvı yüzde 30. Sıvıların payı bundan 10 yıl önce yüzde 10’du” dedi.