Meksika Devlet Başkanı Türkiye'ye geliyor

/ Kaynak: AA
Meksika Devlet Başkanı Türkiye'ye geliyor

DÜNYA Haberleri  / AA

Türkiye ve Meksika'nın 85 yıllık ilişki tarihi mevcut ancak ilk kez bir Meksika Devlet Başkanı Türkiye'ye geliyor.

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) çatısı altında 4 Eylül'de İstanbul'da gerçekleştirilecek olan Türkiye-Meksika İş Konseyi Forumu iki ülke ilişkileri açısından devrim niteliği taşıyor. Etkinlik hakkında AA muhabirine açıklamada bulunan DEİK Türk-Meksika İş Konseyi Başkanı Albert Saydam, iki ülkenin de birbirini "ıskalamış" olduğu için 85 yıllık ilişki tarihinde ilk kez bir Meksika Devlet Başkanı'nın Türkiye'ye geleceğini söyledi. Saydam, İş Konseyi Forumu'nda 10 civarı anlaşma imzalanması ya da müzakerelere başlanmasını beklediklerini belirterek, "Bunların içinde Serbest Ticaret Anlaşması (STA), çifte vergilendirmeyi önleme, yatırımların karşılıklı korunması ve teşviki anlaşmaları olacak" dedi. Meksika ile AB arasında olan Serbest Ticaret Anlaşması'nın Türkiye ile olmamasının büyük bir dezavantaj olduğunu vurgulayan Saydam, bu sorunun aşılması yönündeki ilk adımın bu ziyaret ile atılacağını ifade etti.Saydam, iki ülkenin de kendi bölgelerinin merkezi olarak kabul edildiğine işaret ederek, "Türkiye Meksika'yı, gerek Kuzey Amerika Ülkeleri Serbest Ticaret Anlaşması (NAFTA) gerekse Latin Amerika ülkeleriyle kurduğu serbest ticaret kanallarından dolayı Amerika kıtasına açılan kapı, Meksika da Türkiye'yi Ortadoğu, Orta Asya, Afrika, Kafkaslar ve Balkanlar'a açılan kapı olarak görüyor" değerlendirmesini yaptı. Saydam bu durumun, gerçekleştirilecek olan ziyaret için de anıldığı gibi ''21. yüzyılda Stratejik İttifak'' inşa edileceği anlamına geldiğini dile getirdi.

- ''Meksika'nın Türkiye'de bulunan en büyük yatırımı gıda sektöründe''


Albert Saydam, Meksika ile Türkiye'nin ürettiği ürünlerin büyük ölçüde benzerlik gösterdiğini kaydederek, otomotiv, ev aletleri, beyaz eşya ve elektronik ürünleri alanının, iki ülke arasında en güçlü sektörler olduğuna dikkati çekti. Bu alanlarda birlikte çalışılarak, bölge ülkelere işbirliği sağlanması noktasında bir avantaj olduğunu anlatan Saydam, Meksika'nın şu anda Türkiye'de bulunan en büyük yatırımının ise gıda sektöründe olduğunu söyledi. Meksika'nın, Türkiye'deki yatırımlarının az olmasının ana nedenlerinden birinin Meksikalı küresel yatırımların genellikle büyük holdingler tarafından, ABD veya Latin Amerika'da yapılması olduğuna değinen Saydam, ''Onlara ülkemizin sunduğu fırsatları anlattıkça bunu aşacağımıza inanıyoruz'' şeklinde konuştu. Saydam, Meksika ve Türkiye arasındaki uzaklık, yüksek navlun maliyetleri, ülkelerin benzerlik gösteren üretim ve tüketim sepetine sahip olmaları, mevcut durumda iki ülke arasında STA bulunmaması ve Meksika'ya yapılan ihracatın vergi yükünün nispeten diğer ülkelerden yüksek olması gibi nedenlerden dolayı Türk firmaları için Meksika'da yatırım yapmanın çok cazip bir fırsat olduğuna dikkati çekerek, Meksika'ya en çok imalat sektöründe yatırım yapıldığını aktardı.


NAFTA'dan kaynaklı ABD ve Kanada pazarına giriş kolaylığı, Latin Amerika ülkeleriyle sahip olduğu serbest ticaret imkanlarından dolayı bu bölgeye giriş avantajı gibi nedenlerin Meksika'ya birçok alanda yatırım yapmayı cazip kıldığını dile getiren Saydam, şu değerlendirmeleri yaptı: ''Bu alanlar otomotiv yan sanayi ve elektronik ürünleri olabilir. Ayrıca inşaat firmalarımız için de büyük fırsatlar bulunmaktadır. Yeni yürürlüğe giren enerji reformu kapsamında da bilhassa shale (kaya) gazı kaynaklarının büyüklüğünden ötürü, enerji firmalarımız için önemli fırsatlar bulunmaktadır. Bu
gazın çıkarılması esnasında kullanılacak boruların döşenmesi de yine Meksika'da olmayan ama Türkiye de olan bir know-how'dır. Ayrıca kamu kuruluşu olan PEMEX'in (petrol şirketi) yeniden yapılanması, yabancı yatırımcılara enerji konusunda yatırım yapmalarına izin, hatta teşvik verilmesi, ülkemiz iş adamları için şu ana kadar olmayan birçok fırsatı doğuracaktır.'' Bu ziyaretin etkisiyle iki taraftan da daha çok yatırım görmeyi
umduklarını belirten Saydam, THY'nin Meksika'ya direkt uçuşlara başlamasının hem ticaretin ve karşılıklı yatırımların hem de turizm ve bilinirliğin artması için çok önemli bir adım olacağını söyledi.


- Meksika, ithalat ve ihracatta dünyada 16. sırada


Meksika Birleşik Devletleri, 1 federal bölge ve 31 eyaletten oluşan Federal Cumhuriyet ülkesi. 112 milyon nüfusa sahip ülke, 1994 yılında NAFTA'nın yürürlüğe girmesiyle dünyanın en büyük ekonomileri arasına girmiş oldu. Meksika'da, ekonomik büyüme, rekabet ve teknolojik gelişim gibi yönlerden ülke ekonomisinin lokomotifi olan doğrudan yabancı sermaye girişi, 2009 yılında yaklaşık 11,4 milyar dolar olarak gerçekleşirken, ülke yabancı sermaye girişiyle Latin Amerika'da ikinci sırada yer alıyor. 2011 verilerine göre Meksika, dünyanın en büyük ihracat ve ithalat yapan ülkeler sıralamasında 16. olurken, ülkenin 2009 yılındaki en büyük dış ticaret ortağı, toplam ihracatının yüzde 78,7'si ve toplam ithalatının yüzde 49,8'i ile ABD olmuştur. Meksika'nın ana ihracat partnerleri sırası ile ABD, Avrupa Birliği, Kanada, Çin ve Kolombiya olarak sıralanırken ithalatındaki partnerleri de ABD, Çin, Avrupa Birliği, Japonya ve Güney Kore'dir. Meksika'ya yapılan doğrudan yabancı yatırımlarda 2011 yılında ABD 10 milyar 699,3 milyon dolarla ilk sırada yer alırken, 2 milyar 911,2 milyon dolarla İspanya 2. ve 668,2 milyon dolarla Kanada 3. sırada yer alıyor.


Türkiye'nin Meksika'ya İhracatında geçen yıl en fazla pay 55,7 milyon dolar ile makina ve cihaz parçalarında oldu. İhracatta başı çeken 2. sektör 26,7 milyon dolarla motorlu kara taşıtları, traktör, bisiklet ve motosiklet alanı olurken, üçüncü sırada 14,6 milyon dolarla demir ve çelik sektörü yer aldı. Türkiye'nin Meksika'dan ithalatında geçen yıl en fazla payı 264 milyon 957,4 dolarla motorlu kara taşıtları, traktör, bisiklet ve motosiklet aldı. İthalatta ikinci sırada 123,3 milyon dolarla elektrikli makina ve cihazlar, aksam ve parçaları gelirken, bunu 93,6 milyon dolarla plastik ve plastikten mamul eşya takip etti. Türkiye'nin üretim ve ihracat kapasitesi bulunan ürünlerde Meksika pazarında zayıf ölçüde varlık göstermesinin ana nedeni ise, Meksika pazarının coğrafi ve kültürel olarak uzak olmasından kaynaklanan Türk iş adamlarının yeterince ilgi göstermemesi olarak gösteriliyor.


DÜNYA
Kaynak: AA
UYARI: Küfür, hakaret, bir grup, ırk ya da kişiyi aşağılayan imalar içeren, inançlara saldıran yorumlar onaylanmamaktır. Türkçe imla kurallarına dikkat edilmeyen, büyük harflerle yazılan metinler dikkate alınmamaktadır.
Sonraki Haber Yükleniyor...